Een flink karweitje voor een eitje

maart 15, 2008 at 11:52 am Plaats een reactie

Ja ja, nooit gedacht dat ik me zou opgeven voor zulk een bezigheid maar het is er toch echt van gekomen.
Ik had een paar weken geleden, uit eenzaamheid, enthousiast ingestemd met het idee om Ukrainische eieren te beschilderen.
Ik had er al een tijdje niets meer over gehoord maar dat kwam omdat Cathy, de vrouw die het ons ging leren een tijdje grieperig was geweest maar ze stond alweer te trappelen om aan de slag te gaan en de kunst van het eieren beschilderen, die zij als kind al beoefende, aan ons nieuwelingen door te geven.
En het werd tijd om de voorbereidingen daarvoor te treffen.
Eerst moet je eieren kopen en die eieren moeten leeg.
Dus, vorige week vrijdag zaten Scott’s moeder en ik in de keuken met veel geklieder, rauwe eieren leeg te blazen. Het kostte ons ruim vier uur om een dozijn te doen en natuurlijk spatte een aantal eieren tijdens het process uit elkaar. Met azijn spoelden we de eieren zo goed mogelijk schoon waarna ze weer in de doos gingen om uit te drogen.
En gister gingen Scott’s moeder en ik dan eindelijk naar Cathy die in haar huiskamer de hobbytafel al helemaal klaar had staan voor ons. Er stond een mandje met eieren die zij zelf al eerder had gemaakt, verf, kaarsen, kiska’s, potloden en andere creatief uitziende dingetjes.

Wij hadden gewone kleine kippeneieren maar Cathy had ook ganzen eieren, die groter en steviger zijn. Ze bood ze ons niet aan maar ze lagen er meer voor de show.
In haar vitrine kast stonden nog meer eieren uitgestald en okay, al is het truttigheid gehalte hoger dan waar ik me normaal mee inlaat;-), die eieren zien er best heel mooi uit. Veel priegelwerk ook vooral.
Maar voordat ik me ging uitsloven op een bestaand priegelig ontwerp besloot ik eerst
maar eens de techniek onder de knie te krijgen.
Uren zaten we daar stilletjes met z’n drietjes te priegelen met onze kiska’s. Een kiska is een soort pen, met een houdertje waar je stukjes bijenwas indoet. Die houdt je dan boven een vlam tot de was smelt, en dan is het de kunst om met de juiste ‘flow’, dunne en dikkere lijntjes was aan te brengen op plekken waar je geen verf wil. Een beetje zoals batik dus. Het ei dompel je dan in de verf, waarna je weer een nieuwe laag lijntjes aanbrengt op plekken waar je de huidige kleur wilt behouden etc. etc.
Eigenlijk dus heel makkelijk maar je moet er wel ontzettend veel geduld voor hebben.
Net als soms met schilderen houdt je af en toe een hele tijd je adem in om niet te bewegen. Cathy zei dat ze soms wel twee dagen doet over een ei! Wij waren in totaal zo’n vier uur bezig met simpele ontwerpen. En ik had me niet eens aan een ontwerp gehouden. Na een heerlijke lunch met deviled eggs en tuna sandwiches brandden we de was voorzichtig van het ei en dit was het resultaat:

Ra ra ra, welk ei is van mij?

-ik heb ook video beelden! Maar mijn computer was gecrashed en nu lukt het me niet meer om mijn movie edit software op mn computer te installeren dus het is nog even wachten geblazen.
Maar ik heb hier wel een paar foto’s.

Entry filed under: Pasen. Tags: .

Sport maatje gezocht "Brieven aan Bibi" – door Barack

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



