Meneer Fisher, een Amish portret

september 7, 2008 at 7:08 am 4 reacties

Sam straalt gezag uit maar is ook vriendelijk en goedlachs. En wanneer hij iets zegt, luistert iedereen. Hij spreekt traag en kiest zijn woorden nauwkeurig.
Zijn zoon Levy ziet er heel anders uit. Hij heeft rood krullend haar, een dikke rossige baard, is wat gezet en hij heeft maar een voortand. Hij werkt meestal in z’n eentje aan het meer ingewikkelde houtwerk. Hij is ontzettend verlegen, als hij wat zegt klinkt het heel zacht en ik heb het idee dat die andere jongens hem soms pesten. Sam’s jongere broer Aaron heeft ook gitzwart haar, is langer en heeft een knap gezicht met veel lach rimpels, hij glimlacht ook veel. Dan zijn er de jongere baardloze zoons. Soms zijn het er 3, soms 4, en soms komen er ook andere ooms en hun zonen meewerken. Van de jongere garde zijn er elke week een paar die af en toe doorde weeks in onze schuur kamperen. Op onze fietsen rijden ze dan naar het tank station om eten en (tststs) sigaretten te halen.

Voordat het project begon ontmoetten we meneer Fisher bij hem thuis in Mill Hall. Het huis staat in een landelijk gebied en is omgeven door vlak land en bergen. Tussen de schuur en het huis ligt een groentetuintje. Een jonge jongen met strohoed zat er gehurkt tussen de sla en staarde in de verte naar de bergen.
Daar was een schitterend plaatje voor een schilderij!
In de ruime kale keuken stonden enkele houten droogcarousels waar jurken, werkpakken en sokken hingen te drogen. Er stonden wat kasten, iets wat op een koelkast leek maar het waarschijnlijk niet was, en een gasfornuis. Het rook er naar vanille vla.
Sam leidde ons naar zijn kantoor. Het was klein, sober ingericht en groen geverfd. Zonlicht viel naar binnen door een klein raam schuin achter hem. Door het raam zag ik in de verte de zwarte buggies met paarden, auto’s en een kind op een step voorbij komen. Achter hem aan de muur hing zijn zwarte vilten hoed, voor in de winter. Ik probeerde het gesprek te volgen en me te interesseren voor de bouw tekening maar was gefascineerd door Sam’s grove, bijna vierkante handen en iets gebogen en hoekige postuur, het gitzwarte steile haar wat door het dragen van zijn hoed aan de zijkanten sterk naar buiten buigt, de diepliggende lichte ogen en zijn bril met goudkleurig montuur. Het was perfect voor een portret!
Daar ik niet durfde te vragen of ik een foto mocht maken omdat ze dat liever niet willen, had ik alles in mn hoofd geprent en bij thuiskomst direct schetsen gemaakt. Uiteraard leken die nergens op want zo doe ik het nooit.
Ik heb een tijd geprobeerd om stiekem fotos te maken als hij in een bepaalde houding stond maar ik krijg ’t niet voor elkaar om net die houding of die gezichtsuitdrukking vast te leggen op het juiste moment. Aaaarrg!!
Maar ik geef niet op.

Entry filed under: Amish, Schilderen. Tags: .

Renovatie deel 3 Renovatie deel 4

4 reacties Add your own

  • 1. henray  |  september 8, 2008 om 12:23 pm

    mini camera’s! net als zo’n clown een bloemetje opspelden maar dan blijkt het stiekem een camera te zijn. Blijft toch héél apart die Amish. Ik bedoel dan denk je dat ze in Staphorst al vreemd zijn…. maar eh roken dat mogen ze toch zeker niet?? Schijnt toch ook dat jongeren een jaar helemaal los mogen om vervolgens voor het Amish leven te kiezen?? Weet je of ze stemmen???

    Beantwoorden
  • 2. henray  |  september 8, 2008 om 12:23 pm

    mini camera’s! net als zo’n clown een bloemetje opspelden maar dan blijkt het stiekem een camera te zijn. Blijft toch héél apart die Amish. Ik bedoel dan denk je dat ze in Staphorst al vreemd zijn…. maar eh roken dat mogen ze toch zeker niet?? Schijnt toch ook dat jongeren een jaar helemaal los mogen om vervolgens voor het Amish leven te kiezen?? Weet je of ze stemmen???

    Beantwoorden
  • 3. KNAL  |  september 9, 2008 om 11:22 am

    Nou je beschrijvingen zijn voor mij al bijna beeldend genoeg (al zouden foto’s het helemaal afmaken natuurlijk). Je blogs lezen nu als een spannend boek!
    Succes maar weer ik duim voor jullie!

    Beantwoorden
  • 4. KNAL  |  september 9, 2008 om 11:22 am

    Nou je beschrijvingen zijn voor mij al bijna beeldend genoeg (al zouden foto’s het helemaal afmaken natuurlijk). Je blogs lezen nu als een spannend boek!
    Succes maar weer ik duim voor jullie!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



