Tweede poging

maart 12, 2009 at 11:35 am 1 reactie

De eerste keer dat ik met m’n shiitake groei kit aan de slag ging, verschenen er binnen de door de verkoper aangegeven groei tijdsspanne van twee weken slechts minuscule bultjes. Ik ging er maar vanuit dat ’t ’n eerste keer misschien wat langer nodig had en daarom wou ik nog een weekje extra bemisten. Toch stond de kit op een goede plek met juiste temperatuur en licht. Misschien is ons bronwater niet goed?
Onze trip naar Nederland stond op stapel en Steve, Scott’s broer wilde de zorg wel overnemen tijdens onze afwezigheid maar die kreeg ze ook niet aan de groei. Ik denk dat de temperatuur en het licht waar hij hem neerzette teveel verschilde van waar ik hem thuis had neergezet want de kit was van beige/wit naar donkerbruin uitgeslagen.

Op aanraden van de verkoper heb ik de kit toen ruim twee weken laten drogen en ben toen weer opnieuw begonnen.
Na twee en een halve week driemaal daags bemisten heeft m’n kit slechts twee Shiitake paddestoelen weten te produceren. Ze zijn wel flink geworden maar het is toch teleurstellend:

Ik had een aardige stapel paddestoelen bakjes verzameld voor het geval we zoveel produceren dat we ze weg kunnen geven maar tot nu toe staat die stapel er maar zielig naast.
Ik moet de kit nu weer twee weken laten drogen, dan vierentwintig uur drenken in bronwater en hopelijk krijgen we dan in de twee daaropvolgende weken een grotere hoeveelheid.
Deze kit moet zo’n vier tot zes maanden meegaan gaan dus ik kijk het nog even aan.
En misschien moet ik ons bronwater toch maar eens laten testen…

Entry filed under: Paddestoelen. Tags: .

De bijenhouders vergadering Self portrait gone wrong

1 reactie Add your own

  • 1. Annemiek  |  maart 12, 2009 om 6:17 pm

    Zoiets heb ik nog nooit geprobeerd! Volgende keer beter. Wel werk-intensief zo te zien.
    Over die bijen-oom, ik zal eens vragen of hij een email adres heeft.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



