Nieuwerwetsigheden

maart 18, 2009 at 9:00 am 5 reacties

“Bibi, als je tijd hebt, kun je me dan eens laten zien hoe Facebook werkt?”
M’n schoonmoeder, Susie, is al een paar keer uitgenodigd door vrienden en ze vermoedt dat ze wel een account heeft aangemaakt maar weet niet hoe ze in moet loggen. Enzo.
Dus zaten we gisteravond samen achter de laptop. Ze had inderdaad al een account aangemaakt en inloggen bleek ook geen probleem. Maar wat nu?
“Nu kun je vrienden gaan verzamelen. Je kan bijvoorbeeld op naam of e-mail adres zoeken,” leg ik haar uit. Ik laat haar mij uitnodigen en dan verschijnen er op het lijstje “People you may know” een paar mensen die zij ook kent en uitnodigt.
“En wat doe je dan zoal op Facebook?” wil ze weten. Goede vraag want ja, wat doe je daar dan zoal behalve vrienden verzamelen en tijd verspillen;-).
Ik vertelde haar dat veel mensen van alles communiceren via de walls op hun profiel. Mijn schoonzus Gwen bijv. nodigt mij altijd via Facebook uit voor etentjes en andere dingen, je kan ook op je wall schrijven waar je op dat moment mee bezig bent en je vrienden kunnen daar dan weer commentaar op geven.
Ze tikt in: “Figuring out Facebook”.
“Moet er ook een foto op?” Hoeft niet, maar is wel leuker.
“Hoe doe je dat?” Als je een foto hebt kan ik het je wel laten zien. Heb je een foto?
Nee. Nou doen we dat een andere keer.
“Hoe nodig ik je moeder uit?” wil ze weten. Dus hebben we mijn moeder uitgenodigd, met de begeleidende text: “Wordt het niet eens tijd om ook aan Facebook te beginnen?”. Dus over een paar dagen zit ik met m’n moeder op skype (“Hoor je mij?-Nee je klinkt ver, gebruik je de koptelefoon?-Oh wacht even, zo beter?”)om met haar een Facebook profiel aan te maken en alles uit te leggen, nadat ik voor m’n moeder wat foto’s op haar hyve profiel heb gezet.(einde gesprek op skype: “Hoe zet ik ‘m uit?” “Rode knop ma”)
Ik ben eigenlijk een soort helpdesk. Maar dan alleen voor mijn moeder en mijn schoonmoeder.
Want zo op de hoogte van de techniek ben ik ook niet.
Wat wil je, ik gebruik nog steeds een cassettespeler die ik al meer dan vijftien jaar heb, werkt perfect! Ook draai ik nog steeds heuze LP’s.
Mijn kennis vergaring van technische nieuwigheidjes is zo’n beetje gestopt bij hoe ik een nieuwe ringtone op mn telefoon moet zetten (ik gebruik gewoon de minst irritante die standaard in m’n telefoon zit), hoe ik foto’s van m’n telefoon op m’n PC moet zetten (ik maak simpelweg geen foto’s meer met m’n telefoon) en hoe ik muziek op m’n Ipod zet(Ipod dingen laat ik altijd aan Scott over).
Als m’n computer hapert, herstart ik ‘m of ik laat ‘m een hele dag uit (dan lees ik wel een boek). Ik weet ook niets van ‘Blue ray’ en WII video spellen.
Maar ik verwacht dat mijn neefjes Noah en Jackson van drie en vier jaar me dat over een paar jaar allemaal haarfijn zullen kunnen uitleggen.

Entry filed under: Techniek. Tags: .

We hebben onze spullen! Klusdag

5 reacties Add your own

  • 1. Petra  |  maart 18, 2009 om 8:03 am

    Hi hi hi, grappig!
    Ik ben heel kieskeurig met wat ik wil leren. Sommige dingen gaan heel snel en andere dingen (lees iPod) willen er niet in. Selectieve wetenschap noem ik het maar😉

    Beantwoorden
  • 2. Annemiek  |  maart 18, 2009 om 5:43 pm

    Leuk dat je een helpdesk wil zijn voor je moeder en schoonmoeder. En knap dat ze het allebei willen leren. Mijn vader is heel ver in het gebruik van de computer, maar zover zijn er veel van zijn leeftijd niet! Hij krijgt veel hulp van mijn broer, en heel langzaam begint mijn moeder ook een beetje.

    Vragen over de bijtjes kun je naar mijn nichtje Petra sturen, dan zal zij ze doorgeven aan mijn oom (die zo goed als nooit zijn email beantwoord, zei ze🙂; haar email: petra
    E-mail Address(es): petrakeunen(apestaartje)home(punt)nl

    Beantwoorden
  • 3. Kasaka  |  maart 18, 2009 om 6:17 pm

    Soms zou ik wel willen, dat sommige oudere familieleden wat meer computer “savvy” waren in Nederland. Dat zou het contact zo vergemakkelijken!
    Interessant, die bijen, ik ben benieuwd hoe je het vindt imker te zijn.

    Beantwoorden
  • 4. Lucia  |  maart 21, 2009 om 11:58 am

    He cool! Bijen houden? In de Richard Avedon tentoonstelling die over de wereld reist zit ook een hele gave foto van een bijenhouder met allemaal bijen over zich heen. Een truukje met honing, en die arme man is heel vaak gestoken! Maar hij leeft nog!

    Ik wil je bedanken voor je kaartje! Heel mooi en ook mooie woorden..inderdaad zo is het! By the way, ik zit ook op Facebook, daar ga ik ook onze foto’s zetten van de bruiloft etc (vind Hyves daarvoor niet superhandig). Dan weet je dat!

    Groetjes, Lucia

    Beantwoorden
  • 5. KNAL  |  maart 31, 2009 om 12:50 pm

    hahaha hilarisch verhaal. Schreef net dat ik eigenlijk best handig ben met apparaten en computers, maar vergeet vervolgens glashard hieronder de lettercombi in te tikken en ben vervolgens mijn berichtje kwijt…jaja ik ben zo handig!! hahaha. Maar met mp3 spelers, Wii’s, harddisk recorders etc red ik mij wel, al is het alleen maar omdat ik de rare afwijking heb om manuals van A tot Z door te lezen (wat de meeste mensen never ever doen).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



