Kruiden wandeling

april 24, 2009 at 1:47 pm 4 reacties

Vanmorgen maakten we een lange wandeling ins ons veld en bos en ik kwam op gedeeltes die ik nog niet eerder had gezien. Scott had een houten kratje mee in de hoop dat hij wat paddestoelen kon vinden, maar daar waren we jammer genoeg nog te vroeg voor.
Ik ging er voornamelijk op uit om te kijken welk eetbaar onkruid er groeit.
We hebben best veel, burdock, mullein, winter cress, water cress, mint, netels, paardebloem en nog veel meer wat je kan gebruiken als voedsel of om thee mee te zetten.
Mullein en water cress heeft reeds een plek in mijn keuken en startende drogisterijtje (een boekenplankje op dit moment), deze maand is een goede maand om te beginnen met het oogsten van burdock, netels, mint en paardebloem.

burdock
Burdock is niet zo’n fijn onkruid maar de wortel is heel gezond. Alleen lastig te oogsten. Ik ben er vanmorgen mee bezig geweest maar ik was er ook zo mee klaar, een halve wortel heb ik weten te bemachtigen! Scott gaat me straks helpen om meer uit de grond te trekken, hij is allang blij dat ik ze weg haal.
Vandaag heb ik ook paardebloemen gegeten, van de bloemen heb ik ‘dandelion fritters’ gemaakt, zoals hier in deze gezellige workshop:

Echt een lekkere snack! Scott vindt het ook lekker, en wil dat wel als side dish vanavond.
Dus ik ga weer even lekker naar buiten op mn rooie klompen😉

Entry filed under: Kruiden, Natuur. Tags: .

Philadelphia Morris Gun Bash

4 reacties Add your own

  • 1. Annemiek  |  april 25, 2009 om 5:46 am

    Dat moet ik ook eens proberen! Zet nog maar meer recepten met wilde kruiden op je blog hoor. Ik ken er echt niet veel van.

    Beantwoorden
  • 2. Bianca (Hollandranch)  |  april 25, 2009 om 10:56 am

    Wij hebben hier ook wel onkruid wat je kunt ete (maar minder soorten dan bij jullie denk ik) n: 1 is de bull netel (soort bereklauw in het quadraat) maar de zaden schijnen erg lekker te zijn. Daar ga ik toch niet aan beginnen want overal aan die plant zitten die “gifharen” dus kweek ik zelf maar groenten en kruiden, fruit lukt niet echt helaas. Maar het is wel supergemakkelijk als het in het wild groeit als onkruid.

    Beantwoorden
  • 3. Kasaka  |  april 25, 2009 om 7:39 pm

    Wat interessant, zeg! Ik zal die paardenbloemfritters er hier niet inkrijgen. Als we elkaar ooit ontmoeten hoop ik, dat je die voor mij zult maken🙂. Hier zie ik heel veel Aziatische vrouwen vooral onkruid zoeken en plukken langs het pad, waar ik loop en fiets. Ik vraag me dan altijd af, wat ze zoeken.

    Beantwoorden
  • 4. Bibi  |  april 26, 2009 om 7:43 pm

    @ Annemiek, ik heb wat recepten op mn blog geplaatst hoor!
    Het is wel wat werk maar het is leuk om met anderen te maken.
    @Bianca, met netels heb ik nog niets gedaan maar ik weet dat er soorten zijn die wat makkelijker zijn te plukken. Ik zet het op mn blog als ik zover ben😉
    @Kasaka, dat doe ik graag voor je! Ik ben ook wel benieuwd naar wat die aziatische vrouwen plukken, misschien weegbree?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



