Burdock recept en Aloe Vera

april 26, 2009 at 5:58 pm 9 reacties

En toen ik toch bezig was met paardebloemen, dacht ik dat het wel leuk zou zijn om voor het avondeten burdock op tafel te zetten. In de Japanse keuken heet het Gobo root. Op de website van een herbalist vond ik dit recept:

Braised Burdock Root

1 lb Burdock Root, sliced thinly on the diagonal
1 Tbsp olive oil
1 small onion or 3 Wild Leeks
1 Tbsp soy sauce or Bragg’s Liquid Aminos
1/4 cup vinegar
1/2 cup water or stock
2 Tbsp miso or boullion
1 Tbsp honey

1. Saute Burdock and Wild Leeks in the olive oil.
2. Add remaining ingredients and simmer, covered, until Burdock is tender.

Dit zijn de Burdock wortels die Scott uit de grond heeft getrokken.
Het is best lastig om ze in z’n geheel te bemachtigen want ze zijn lang en breken voor je het weet heb je in tweeen gehakt met de schop, maar dat geeft niet.

Je moet ze wel goed schoonboenen als je ze niet schilt. Ik heb ze deze keer niet geschild en het boenen viel op zich wel mee.

En toen het klaar was zag het er zo uit:

Ik serveerde het met jasmin rijst, tilapia filet en een heel makkelijk te maken Japans recept met zucchini voor het geval de burdock niet lekker was.
Japanese Zucchini and Onions
Ingredients

* 2 tablespoons vegetable oil
* 1 medium onion, thinly sliced
* 2 medium zucchinis, cut into thin strips
* 2 tablespoons teriyaki sauce
* 1 tablespoon soy sauce
* 1 tablespoon toasted sesame seeds
* ground black pepper

DIRECTIONS
1. Warm the oil in a large skillet over medium heat.
2. Stir in onions, and cook 5 minutes.
3. Add zucchini, and cook, stirring, about 1 minute.
4. Stir in teriyaki sauce, soy sauce, and sesame seeds.
5. Cook until zucchini are tender, about 5 minutes.
6. Stir in ground pepper, and serve immediately.

Scott vond het allemaal zeer geslaagd, lekkere paardebloem soep voor lunch (tweede dag is het altijd net iets lekkerder) en burdock voor dinner. En wat grappig dat we allebei bij het proeven van de burdock er ineens achter kwamen dat we dit in Japan al vaker hebben gegeten. Scott zei dat hij de komende tijd meer burdock voor me gaat uitgraven.
Voor wie meer wil weten over eetbaar onkruid en andere kruiden, deze dame, Rose Barlow, heeft een leuke website met allerlei handige tips.

Vanmiddag keek ik even op het forum van mijn online kruiden school en een klasgenootje vertelde over een Aloe Vera farm bij haar in de buurt. Ik had nog steeds dat Aloe Vera blad in de keuken liggen, dus daar heb ik gelijk maar wat mee gedaan. Niet geprepareerd voor inwendig gebruik zoals sommigen doen maar om te gebruiken bij huid verbranding, schaafwondjes en krassen enzo.
Eerst sneed ik de top en de gekartelde randen eraf, en toen in de lengte door tweeen.

Vervolgens heb ik met een boter mes de gel en het slijm eraf gesneden/geschraapt,

Toen even in de blender, een heel klein beetje Tincture of Benzoin om het te kunnen bewaren en klaar.

Ik ben er nu al een fan van want ik had pukkels op mn voorhoofd (zal ik jullie verder niet mee lastig vallen, …mwa misschien toch wel;-) ’t is een vrouwen ding als resultaat dat ik gestopt ben met de dagelijkse hormoon inname-advies van de acupuncturist, heeft even tijd nodig om te stabiliseren) en na een uurtje was het al een heel stuk minder en ik dacht toch niet dat het voor pukkels zo goed werkte, ik probeer ook maar wat.

In elk geval staan er binnenkort wat Aloe Vera planten bij ons in huis🙂

Entry filed under: Eten, Kruiden. Tags: .

Paardebloem soep recept Koeien malaise

9 reacties Add your own

  • 1. Bianca (Hollandranch)  |  april 26, 2009 om 8:34 pm

    Nooit geweten dat je zo gemakkelijk van aloe vera zoiets kunt maken. En ik ga zeker op die website kijken wat er hier aan eetbaar onkruid is, want dat we veel (soorten) onkruid hebben dat is zeker.

    Beantwoorden
  • 2. Marjon  |  april 27, 2009 om 3:48 am

    Ik heb weer genoten van je verhaal over de jaarlijkse Gun Bash. jammer dat je dit keer niets gewonnen hebt voor je gewerenverzameling. Ik moet erg lachen om je beschrijvingen van de bezoekers van het “festijn”.
    Daar zul je niet veel diepgaande gesprekken mee kunnen voeren , sterker nog, een gewoon gesprek ook niet🙂 Mis je dat niet af en toe?

    De brandnetelsoep en dergelijke zijn eerlijk gezegd niet zo mijn ding. Maar ja, om eerlijk te zijn heb ik het ook nog nooit geproefd, dus misschien vind ik het wel heerlijk (smaakt het net als groentesoep?)
    Als ik ooit nog eens bij je in de buurt kom moet je het me maar eens laten proeven. Misschien ga ik dan ook wel op de gezonde toer.

    Beantwoorden
  • 3. Annemiek  |  april 27, 2009 om 6:04 am

    Hoe ziet die wilde leek eruit? Ik heb wel gewone orei in de tuin staan. Tussen het gras staat ergens wat dat op euien sprietjes lijkt en ook zo ruikt.
    Die burdock groeit hier ook, maar ik weet niet zeker of ik het echt kan identificeren, en dat vindt ik wat griezelig als ik eens het verkeerde kies. Kun je dat het hele jaar door oogsten?

    Beantwoorden
  • 4. Bibi  |  april 27, 2009 om 6:50 am

    @Bianca, ik ontdek telkens meer kruiden die ik kan gebruiken, echt leuk!
    @Marjon, ja hihi gewone gesprekken voeren mis ik wel inderdaad. Die twee dames op de gunbash zijn de enigen van ongeveer mijn leeftijd in deze buurt waarvan ik hoopte dat het zou klikken maar het ziet er nu nog wat somber uit.
    @Annemiek, Ik zal op mn volgende post wat foto’s plaatsen van de burdock en de leek.
    Als je iets hebt met uien sprietjes en wat naar uien ruikt dan denk ik wel dat dat leek is. Als je er een uit de grond trekt moet het een een witte stengel zijn met roze/paars aan de onderkant bij de worteltjes. Het zal ook een beetje zoetig smaken.
    De burdock wortel kan je in de lente, zomer en herfst oogsten.
    Je hebt eerste jaars (dunne witachtige wortels) en tweede jaars wortels, die zijn een stuk dikker en hebben een houtachtige buitenkant. De laatste zou ik niet zo snel op tafel zetten omdat die taaier zijn. Je kan ze in schijfjes snijden, drogen en dan gebruiken voor thee.

    Beantwoorden
  • 5. Kasaka  |  april 27, 2009 om 1:36 pm

    Interessant, al dat koken uit de natuur. Niemand hier zou het alleen eten, vrees ik.

    Beantwoorden
  • 6. Cisca  |  april 27, 2009 om 6:35 pm

    Hebben jullie gereisd in Japan? Wat bijzonder. Dat is echt nog een land waar ik nog eens graag naar toe wil.

    Beantwoorden
  • 7. Bibi  |  april 28, 2009 om 6:38 am

    @Kasaka, ik had ook niet gedacht dat ik dat ooit zou doen maar ik vind het wel een goed gevoel om mijn eten uit de eigen tuin te kunnen plukken;-)
    @Ciska, wij hebben twee jaar geleden bijna een half jaar in Tokyo 'gewoond' voor Scott's werk, ik vond het een geweldige ervaring!
    Ik heb er ook wel wat over geblogged op een andere blog:
    http://scottandbibisjourney.blogspot.com/search?updated-min=2007-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2008-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=25

    Beantwoorden
  • 8. Miranda  |  april 28, 2009 om 7:31 pm

    Goh Bibi,leuk je recepten met onkruid en zo. Zal ik het wagen? Moet ik wel eerst een stukje puur natuur vinden. Je hoort ervan…..of niet. Groetjes

    Beantwoorden
  • 9. Annemiek  |  april 29, 2009 om 7:03 pm

    Vandaag liep ik achter in het bos wat rond, en zag iets wat op wild leek lijkt. Het voldoet aan de beschrijving, ik heb er een uitgetrokken en het ruikt ook ui-achtig. Misschien zoek ik eens een boekje met dat soort planten om er helemaal zeker van te zijn. Het lijkt me leuk als ik het kan gebruiken. Zit ik me wat uit te sloven in de tuin met dingen te planten, groeit het zomaar in het bos!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



