Paardebloem soep recept

april 26, 2009 at 9:58 am 2 reacties

Gister heb ik lekkere paardebloem soep gemaakt.
Ik heb daarvoor het volgende recept gebruikt als basis:

4 cups chopped dandelion leaves
2 cups dandelion flower petals
2 cups dandelion buds
1 Tbsp butter or olive oil (ik gebruik ghee en een beetje olive oil voor de smaak)
1 cup chopped wild leeks (or onions)
6 cloves garlic, minced
4 cups water
2 cups half-n-half or heavy cream (ik heb minder dan 1 kop gebruikt)
2 tsp salt

Voorbereiding:

Na de pluk moet je alles eerst goed afspoelen zoals je bijvoorbeeld met wilde spinazie zou doen. De bladeren doe ik in een grote pan met een laagje water en schudt dan de bladeren goed heen en weer, net als met de knoppen. Dan in een zeef nog eens naspoelen en herhalen indien nodig.
De bloemen zelf heb ik ook afgespoeld maar eigenlijk had het met een kleine inspectie op insecten ook wel gekund denk ik. Het is lastig om de bloemblaadjes te verzamelen als ze nat zijn. Gek he? :-))

bloemknoppen

De bladeren

Gesneden bladeren

Bloem blaadjes eraf snijden

’t Is net of ik een een paar kuikentjes aan gort heb gesneden,griezelig he?

De instructies:
1. Gently boil dandelion leaves in 6 cups water. Pour off bitter water. Boil gently a second time, pour off bitter water.
Dit zijn twee belangrijke stappen die je beter niet kan overslaan omdat het anders te bitter is.
2. In a heavy-bottom soup pot, sauté wild leeks and garlic in butter or olive oil until tender.
Jammer genoeg hebben we dus nog geen wild leeks, dus gebruikte ik onion. En ghee met een beetje olijf olie


3. Add 4 cups water.
4. Add dandelion leaves,

buds,

petals, and salt.

5. Simmer gently 45 minutes or so.
6. Add cream and simmer a few minutes more.

Je kan het voor de leukigheid ook nog garneren met bloemblaadjes.

Of niet.;-)
Bon appetiet.

Entry filed under: Eten, Kruiden. Tags: .

Morris Gun Bash Burdock recept en Aloe Vera

2 reacties Add your own

  • 1. Cisca  |  april 26, 2009 om 6:09 pm

    Wow!
    Dat is best bijzonder. Paardebloem soep. Maar het ziet er heerlijk uit.
    En ik heb er genoeg hier in het gras…

    Beantwoorden
  • 2. Annemiek  |  april 26, 2009 om 7:49 pm

    Ik vindt het heerlijk om dingen uit de tuin te halen om klaar te maken hoewel het meestal bij geteelde dingen blijft. Te gek eigenlijk als je ziet wat er allemaal eetbaars groeit. Ik ga het eens proberen, ik wil die gezichten hier wel eens zien! Dankje voor het recept.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



