Het feest kan beginnen, want de bijen zijn binnen!

mei 16, 2009 at 11:56 am 14 reacties

Ongeveer vijf maanden geleden werd ik wakker met de gedachte dat ik bijen moest gaan houden. Dat idee voelde gelijk goed aan, dat was echt wat voor mij.
En gister was het dan eindelijk zover. Scott en ik hebben de bijen opgehaald bij Draper Bees in Millerton.
Wat een schattig winkeltje is dat, vol leuke honing hebbedingetjes zoals zeepjes en kaarzen, boeken, veel verschillende soorten honing en mooie honing potten. Moeilijk om daar niets te kopen, vind ik. Ik heb me ingehouden, al heb ik wel een ‘propolis trap’ gekocht.
Propolis is een soort lijm wat bijen gebruiken om gaten en kieren die ze te groot vinden mee op te vullen. Ze kunnen er ook de op elkaar gestapelde supers (dat zijn de afzonderlijke kisten) mee aan elkaar te lijmen, die moet je dan weer loswrikken.
De val is een mat met gaten en die gaan ze allemaal voor me dicht stoppen.
Ik ga de propolis gebruiken om zalfjes mee te maken.
Toen we de zaak verlieten en Scott de kooi met bijen naar buiten droeg, verzuchtte hij: “The things you get me into, woman…” Het winkel personeel groette ons lachend.

Gisteravond om zes uur zijn we begonnen met het installeren.
Susie en Gwen waren er voor even bij om de kinderen bij ons te droppen, en Scott te laten komen om op ze te letten, en toen kwamen de buren er ook bij met hun kinderen. Iedereen bleef op veilige afstand, grappen makend over het feit dat ik mijn protective gear aan had en Steve niet. Maar better safe then sorry.
Het was nog een gedoe om de smoker aan de gang te krijgen, Steve zou dat doen maar hij had de instructies niet gelezen. Ik legde het uit maar hij dacht dat hij een betere manier wist. Dus liet ik ‘m maar z’n gang gaan.

De smoker bleek gelukkig niet nodig want de bijen waren erg mellow. Ik had ze al een beetje gesprayed met suiker water en daar worden ze erg makkelijk van.

Jackson en Elly bewonderen het bijen pakket. De koningin hangt in een apart kooitje in de kooi.


“We willen hieruit!”
Het installeren ging eigenlijk erg makkelijk.
Ik sprayde ze nog een paar keer met suiker water, opende toen hun kooi en haalde het blik met suiker water eruit. In de onderkant van het blik zitten een paar piepkleine gaatjes waar het suiker water uit komt. Zo hebben de bijen ook tijdens de reis genoeg te eten.
Daarna haalde ik het kooitje van de koningin eruit en schudde ik de grote kooi leeg boven de eerste super.
Is toch wel een aparte ervaring, om in een keer zo’n massa bijen te zien vallen en krioelen in de super. Toen plaatste ik de koninginne kooi in de tweede super, geklemd tuseen twee frames en zette deze super op de eerste.
Daarboven op ging de hive top feeder, een plastic bak waar je suikerwater in giet, daarop ging een lege super, daarboven op de propolis val, en als laatste het deksel.
Het is de bedoeling om ze drie dagen hun gang te laten gaan en aan de koningin te laten wennen, die nog in haar kooi zit.

Maar vanmorgen wilde ik toch even kijken hoe het ging. Ik maakte de smoker aan, voor het geval dat. Wat me overigens binnen een paar minuten lukte.😉.
Ik vulde de top feeder bij, want daar stoor je ze niet mee. Ik redde ook wat bijen die in de feeder aan het verdrinken waren, haalde een paar dode bijen eruit en liet wat stukken hout in de feeder drijven zodat bijen daarop kunnen landen.

En daarna heb ik er ruim anderhalf uur gezeten om ze te observeren. Zo fascinerend vind ik ze.

Nu ik hier zit te typen hoor ik het ineens donderen, en de eerste druppels verschijnen op mijn raam. Zal ik niet even kijken hoe het met ze gaat?
(Breaking news)
Dan gaat de telefoon, Steve is in paniek. Hij zegt dat de bijen er niet in kunnen.
Dat er een zooi bijen bij de ingang zitten en die kunnen er niet in omdat de ingang geblokkeerd is. We hebben de bodem verkeerd om zitten, zegt ie.
“Natuurlijk niet! Maar ik kom wel even langs”.
Het regent nu keihard (en nu ik weer zit te typen schijnt te zon weer)en ik vergeet mn jas. Daar aangekomen was er uiteraard niets aan de hand.
Er was een handjevol bijen aan het dringen om naar binnen te komen maar ze konden er gewoon in. Steve wist niet dat er een gat zat in het stuk hout wat als ingang verkleiner dient.(om bijvoorbeeld muizen buiten te houden).

Hier zie je de zogeheten ‘entrance reducer’. Steve had dat gat nog niet gezien.
Hij denkt dat we er nog een gat in moeten maken. Het kan geen kwaad denk ik, maar echt nut heeft het ook niet.

Scott heeft al aangegeven dat we, als ik wil, een kolonie op ons eigen terrein kunnen neerzetten. Ik kijk eerst hoe het loopt met deze kolonie maar ik weet eigenlijk al dat ik er volgend jaar nog een bij neem. Voor ons alleen.

Entry filed under: Bijen. Tags: .

Zomaar wat dingetjes Post 101 en bijen malaise

14 reacties Add your own

  • 1. Marjon  |  mei 16, 2009 om 2:24 pm

    Heel interessant om te lezen wat er allemaal bij komt kijken als je bijen houdt. Ik kan me best voorstellen dat je urenlang naar zo’n bijenvolkje kunt kijken.

    Beantwoorden
  • 2. Marjon  |  mei 16, 2009 om 2:24 pm

    Heel interessant om te lezen wat er allemaal bij komt kijken als je bijen houdt. Ik kan me best voorstellen dat je urenlang naar zo’n bijenvolkje kunt kijken.

    Beantwoorden
  • 3. Kasaka  |  mei 16, 2009 om 4:13 pm

    Bij het Renaissance Festival in Maryland is ook altijd een bijenkolonie te zien. Ik kan me voorstellen, dat je erdoor gefascineerd bent, want ik kan daar ook nooit ophouden met kijken. Succes met imker zijn!

    Beantwoorden
  • 4. Kasaka  |  mei 16, 2009 om 4:13 pm

    Bij het Renaissance Festival in Maryland is ook altijd een bijenkolonie te zien. Ik kan me voorstellen, dat je erdoor gefascineerd bent, want ik kan daar ook nooit ophouden met kijken. Succes met imker zijn!

    Beantwoorden
  • 5. Bianca (Hollandranch)  |  mei 16, 2009 om 8:44 pm

    Ook al moet ik niets van bijen hebben zoals ik al eerder schreef, het is zeker wel interessant om te lezen hoe het bijenhouden in zijn werk gaat.
    Veel succes ermee !

    Beantwoorden
  • 6. Bianca (Hollandranch)  |  mei 16, 2009 om 8:44 pm

    Ook al moet ik niets van bijen hebben zoals ik al eerder schreef, het is zeker wel interessant om te lezen hoe het bijenhouden in zijn werk gaat.
    Veel succes ermee !

    Beantwoorden
  • 7. KNAL  |  mei 17, 2009 om 6:30 am

    Interesting zeg. Een (bijen)wereld op zich, en allemaal dingen waar je normaal gesproken eigenlijk nooit bij stilstaat. Wel een bijzondere hobby!!

    Beantwoorden
  • 8. KNAL  |  mei 17, 2009 om 6:30 am

    Interesting zeg. Een (bijen)wereld op zich, en allemaal dingen waar je normaal gesproken eigenlijk nooit bij stilstaat. Wel een bijzondere hobby!!

    Beantwoorden
  • 9. Annemiek  |  mei 18, 2009 om 6:08 am

    Wat een onderneming! Heel veel succes ermee! Tja, en mannen hebben toch geen instructies nodig🙂
    Bedankt nog voor de links op mijn blog.

    Beantwoorden
  • 10. Annemiek  |  mei 18, 2009 om 6:08 am

    Wat een onderneming! Heel veel succes ermee! Tja, en mannen hebben toch geen instructies nodig🙂
    Bedankt nog voor de links op mijn blog.

    Beantwoorden
  • 11. Cisca  |  mei 18, 2009 om 7:33 pm

    Wat bijzonder zeg. Mijn oma spaarde bijenpotten, maar dat is ongeveer hoe ver mijn kennis gaat ;-)…

    Beantwoorden
  • 12. Cisca  |  mei 18, 2009 om 7:33 pm

    Wat bijzonder zeg. Mijn oma spaarde bijenpotten, maar dat is ongeveer hoe ver mijn kennis gaat ;-)…

    Beantwoorden
  • 13. Miranda  |  mei 19, 2009 om 6:11 am

    Hahaha, heerlijk eigenwijs kunnen die kerels toch zijn niet! En niet toegeven dat wij het toch beter wisten…., maar eh, hoelang duurt het nu voor ik om het eerste potje honing kan komen? Hihihi, klaver graag, die vind ik persoonlijk het lekkerst

    Beantwoorden
  • 14. Miranda  |  mei 19, 2009 om 6:11 am

    Hahaha, heerlijk eigenwijs kunnen die kerels toch zijn niet! En niet toegeven dat wij het toch beter wisten…., maar eh, hoelang duurt het nu voor ik om het eerste potje honing kan komen? Hihihi, klaver graag, die vind ik persoonlijk het lekkerst

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



