Post 101 en bijen malaise

mei 19, 2009 at 10:52 am 8 reacties

Ik heb bedacht dat ik vandaag niet veel te doen heb. Afgezien van wat opruimen en schoonmaken. En kruiden plukken, beetje studeren, dr. Phil kijken, of luisteren als ik wat aan het doen ben. Ik heb Scott vanmorgen om 5 uur op het vliegveld afgezet want die gaat naar Cheyenne om onze huurwoning daar in de verkoop te plaatsen. Dus ik heb weer even het rijk alleen.
En dan is het wel prettig om een beetje te lanterfanten. Maar ook ben ik ontzettend moe want ik ben al vanaf twee uur ’s nachts wakker. (werd wakker om onbekende redenen en kon de slaap niet meer vatten).

Het zonnetje schijnt heerlijk maar de wind is koud, bijna ijzig. Lekker weer om even een ritje naar het dorp te maken al heb ik er eigenlijk niets te zoeken. Wat zal ik daar nu toch eens doen, even kijken bij Sam’s holiday market waar je met een keer knipperen met de ogen al doorheen bent? Of nee, wacht, ik heb nog een vraag voor de postbode.

Want, het is misschien een beetje raar, maar ik kan nergens enveloppen vinden waar een in vieren gevouwen A-4tje, zoals ik dat in Nederland gewend ben, in past.

Ik heb verschillende mensen al gevraagd of er geen grotere enveloppen zijn of in elk geval enveloppen waar je je belangrijke Letter size correspondentie netjes gevouwd in kan versturen. Ik krijg dan wazige blikken en “ik geloof niet dat we die hebben…”
Ik ging dat vandaag maar eens vragen bij de Post kantoor medewerker, Joe. Een aardige vent van in de dertig. Joe heeft toch wel een relaxed baantje.
Hij woont op vijf minuten lopen van zijn werk, in de middag is hij dicht en er zijn nooit meer dan twee klanten. Het mag even duren want een babbeltje hoort erbij.
En nieuwsgierig dat ‘ie is! Ik had twee enveloppen voor een gasborings maatschappij bij me.
In onze omgeving zijn een aantal bedrijven bronnen aan het boren voor gaswinning. Waar, als je mazzel hebt, best wat mee te verdienen is.
“Is dat een nieuwe lease?” vroeg ‘ie. Nou ik dacht niet dat Joe dat hoeft te weten want wat Joe weet, weet het hele dorp straks ook.
Maar goed, ik legde mijn vraag aan hem uit. Hij moest gniffelen en zei dat ze altijd een gewoon een security envelop gebruiken, “en dan doe ik het altijd zo” en hij deed het voor:


Je legt de brief naast de envelop en dan pas en meet je een beetje. Daar gaat het bij mij meestal al fout want het moet in drieen. En na een paar keer verkeerd vouwen lukt het wel maar dan zitten er allemaal kleine (en ook vaak scheve) lelijke vouwen in.
En dan moet je aan een kant een stuk omvouwen. Lelijk hoor. Twee keer dubbelvouwen is toch veel handiger? Of ligt het aan mij?

Nog even oefenen dus. Of zit er misschien een idee in voor een tel sell product?

****Nu volgt een nieuwsbericht over de bijen****
Steve had gister geen tijd en bovendien was het behoorlijk fris dus we besloten nog een dagje te wachten met het vrijlaten van de koningin.
Gistermiddag ging ik weer even kijken bij de bijen, gewoon even de top feeder (de voederbak voor suiker siroop) bijvullen maar tot mijn schrik lagen er een behoorlijk aantal dode bijen in. Een mooie dood voor ze, dat wel maar verschrikkelijk om te zien!
En ook onbegrijpelijk. Ik belde gelijk met de bijenbenodigdheden winkel en legde de situatie uit. Dat kon volgens hun twee dingen betekenen.
Of ze hadden ontzettende honger en hebben elkaar verdongen en daarbij verdronken,
of ze werden beroofd door een andere colonie. Ik moest kijken of alles wel goed was afgesloten, en dat was het geval. Hadden ze elkaar echt verdrongen??
Ik schepte de dode bijen eruit, wat een pijnlijk moment was. Hoe konden ze zo’n honger hebben? Er was voldoende voedsel aanwezig tijdens hun reis…
’s Avonds ben ik weer gaan kijken en toen lagen er weer een paar in te verdrinken, maar dit keer waren het er maar een paar.
Vanmorgen vroeg ben ik nog eens gaan checken en gelukkig zijn er niet veel bij gekomen.
Vanmiddag zullen we weer kijken hoe het ervoor staat en besluiten we of we misschien toch een andere feeder moeten kopen.
Gelukkig zijn er nog genoeg bijen druk in de weer:

Entry filed under: Bijen, Liberty. Tags: .

Het feest kan beginnen, want de bijen zijn binnen! Volledig dag verslag

8 reacties Add your own

  • 1. Annemiek  |  mei 19, 2009 om 5:05 pm

    Die arme bijtjes! Hopelijk zullen er niet meer zo veel doodgaan!
    Voor die envelloppen heb je toch van die langere maat. Het Nederlandse A4 formaat is wat groter dan het gewone formaat hier.
    Grappig om nog zo’n oud postkantoor te hebben.

    Beantwoorden
  • 2. Annemiek  |  mei 19, 2009 om 5:05 pm

    Die arme bijtjes! Hopelijk zullen er niet meer zo veel doodgaan!
    Voor die envelloppen heb je toch van die langere maat. Het Nederlandse A4 formaat is wat groter dan het gewone formaat hier.
    Grappig om nog zo’n oud postkantoor te hebben.

    Beantwoorden
  • 3. Bianca (Hollandranch)  |  mei 19, 2009 om 8:05 pm

    Dat is inderdaad schrikken als je zoveel dode bijen ineens hebt en vooral als het van de honger kan komen, dat is toch best zielig.
    Hopelijk is het probleem snel gevonden en sterkte met je bijenvolk

    Beantwoorden
  • 4. Bianca (Hollandranch)  |  mei 19, 2009 om 8:05 pm

    Dat is inderdaad schrikken als je zoveel dode bijen ineens hebt en vooral als het van de honger kan komen, dat is toch best zielig.
    Hopelijk is het probleem snel gevonden en sterkte met je bijenvolk

    Beantwoorden
  • 5. Petra  |  mei 20, 2009 om 3:50 am

    De truc bij het in drieen vouwen is de eerste vouw net zo hoog te maken als de envelop. Ik leg de brief er altijd naast en vouw hem dan precies op maat. De tweede vouw moet je ietsjes kleiner maken dan de eerste en de derde is dan een makkie.πŸ˜‰
    De zijkant weer net zo breed als de envelop. Het is even wennen, maar gaat nu gesmeerd hier.

    Beantwoorden
  • 6. Petra  |  mei 20, 2009 om 3:50 am

    De truc bij het in drieen vouwen is de eerste vouw net zo hoog te maken als de envelop. Ik leg de brief er altijd naast en vouw hem dan precies op maat. De tweede vouw moet je ietsjes kleiner maken dan de eerste en de derde is dan een makkie.πŸ˜‰
    De zijkant weer net zo breed als de envelop. Het is even wennen, maar gaat nu gesmeerd hier.

    Beantwoorden
  • 7. DixieChick  |  mei 20, 2009 om 9:04 am

    Wat naar van de bijen! Is het vandaag weer beter gegaan?

    Het probleem van de brieven ken ik ook. MAar het is wat Petra schrijft; naast de envelop leggen, en zo meten. Dan komt het vanzelf goed.

    Wij hebben hier ook nog zo’n ouderwets postkantoor. De mevrouw kent iedereen, en ik vind het geweldig!

    Beantwoorden
  • 8. DixieChick  |  mei 20, 2009 om 9:04 am

    Wat naar van de bijen! Is het vandaag weer beter gegaan?

    Het probleem van de brieven ken ik ook. MAar het is wat Petra schrijft; naast de envelop leggen, en zo meten. Dan komt het vanzelf goed.

    Wij hebben hier ook nog zo’n ouderwets postkantoor. De mevrouw kent iedereen, en ik vind het geweldig!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



