Zaaaai

juni 7, 2009 at 6:22 pm 14 reacties

Het was vandaag eindelijk redelijk goed weer dus een goede dag om te beginnen met de groente/kruiden tuin. Ik kan er niet aan wennen dat het zo laat in het jaar pas kan, ik vind het eigenlijk ook vrij waardeloos. Maar het is nu niet anders.
Scott had vrijdag een mooie verhoogde plantenbak gemaakt maar één is natuurlijk niet genoeg, want ik ben al een paar maanden zaadjes aan het kopen. Hebberig word ik van die goedkope pakjes en fleurige plaatjes met kruiden en bloemen en het stickertje ‘3 for $1’. Maar dan heb je ook wat.
Maar eerst dus nog een paar plantenbakken erbij maken, ik ben de beroerdste niet dus ik help een handje (ja zussie, ik kan m’n eigen laarzen niet vinden dus gebruik ik de jouwe maar, vind je niet erg he? Ik heb altijd schone sokken aan hoor)

Wel een puike tuinier outfit toch?
Er zaten veel grote stenen en veel oprijlaan grind in de aarde dus ik was even bezig met die eruit te halen. Morgen haal ik maar wat potgrond.

(de eerste is vrij ondiep, de andere drie hebben we wat dieper gemaakt)
Dus heb ik nog maar twee bakken gevuld. Zo’n bak heb je zo vol want met sommige groente moet er veel ruimte tussen elk zaadje, nou ik heb mn best gedaan.
In de eerste bak zitten wat radijsjes waarvan ik niet denk dat die het gaan halen, want die hebben al een tijd in een te krappe pot gezeten. Maar ook zit erin:
marigold, echinacea, basilicum en koriander, en in de tweede bak: bitter melon of sopropo (ik noemde het vroeger oorpeut omdat het zo bitter smaakte-nu vind ik die groente lekker), tuinbonen en sperciebonen.
Er moet nog veel geplant worden. Ik heb nog courgette zaadjes, zaadjes voor uien, nog veel meer echinacea en twee pond (TWEE LBS) zaadjes voor red clover, maar die moeten maar in een onbespoten veld gestrooid worden.
Ik heb ook nog veel zaadjes van allerlei soorten sla, terwijl ik praktisch nooit sla eet.
En toen was de dag weer om.

Entry filed under: Gezondheid, Kruiden, Natuur, Tuinieren. Tags: .

Raised bed Verkleed partij

14 reacties Add your own

  • 1. Miranda  |  juni 7, 2009 om 8:39 pm

    Nou Bibi, al mijn zaaiwerk is tevergeefs geweest. Slechts 2 plantjes hebben het overleefd. Misschien moet ik volgend jaar ook maar eens rechtsteeks buiten het gaan proberen. Al hoewel ik sla en rucola buiten een maand geleden gezaaid heb zie ik er niets van opkomen, terwijl het binnen het wel opkwam. Snap jij het nog?
    Groetjes

    Beantwoorden
  • 2. Miranda  |  juni 7, 2009 om 8:39 pm

    Nou Bibi, al mijn zaaiwerk is tevergeefs geweest. Slechts 2 plantjes hebben het overleefd. Misschien moet ik volgend jaar ook maar eens rechtsteeks buiten het gaan proberen. Al hoewel ik sla en rucola buiten een maand geleden gezaaid heb zie ik er niets van opkomen, terwijl het binnen het wel opkwam. Snap jij het nog?
    Groetjes

    Beantwoorden
  • 3. Iben  |  juni 8, 2009 om 1:05 am

    Wat een leuk leven heb jij! Ik ben hier voor het eerst maar vind het nu al leuk.
    We delen dezelfde hobby, zaadjes en shit, maar jij hebt betere ideeen en een handigere man. Die rased beds zijn echt geweldig! Ik ben dagelijks onkruid tussen mijn courgetteplantjes uit het peuteren omdat ze gewoon in de tuin staan.

    Beantwoorden
  • 4. Iben  |  juni 8, 2009 om 1:05 am

    Wat een leuk leven heb jij! Ik ben hier voor het eerst maar vind het nu al leuk.
    We delen dezelfde hobby, zaadjes en shit, maar jij hebt betere ideeen en een handigere man. Die rased beds zijn echt geweldig! Ik ben dagelijks onkruid tussen mijn courgetteplantjes uit het peuteren omdat ze gewoon in de tuin staan.

    Beantwoorden
  • 5. Annemiek  |  juni 8, 2009 om 5:52 am

    Dat ziet er leuk uit.
    Toch vindt ik het een beetje raar dat je wat zuidelijker woont en toch nu pas kunt beginnen met zaaien. Ja, ik ben wel wat planten verloren uit stommigheid, en heb anderen vaak af moeten dekken (mijn vader heeft me daarvoor afdekvlies meegebracht uit Nederland), maar sla eet ik al een paar weken, en de peultjes bloeien. Het is dit jaar wel koeler geweest dan normaal. Met de zuchini en komkommer heb ik ook wel een beetje risico gelopen om ze wat vroeger te zetten. Alleen de bonen moet ik hier nog.
    Het is een vrij kort groeiseizoen hier, maar het is ook opeens een explosie van groei.
    Leuk he om allemaal die zakjes zaad uit te zoeken.

    Beantwoorden
  • 6. Annemiek  |  juni 8, 2009 om 5:52 am

    Dat ziet er leuk uit.
    Toch vindt ik het een beetje raar dat je wat zuidelijker woont en toch nu pas kunt beginnen met zaaien. Ja, ik ben wel wat planten verloren uit stommigheid, en heb anderen vaak af moeten dekken (mijn vader heeft me daarvoor afdekvlies meegebracht uit Nederland), maar sla eet ik al een paar weken, en de peultjes bloeien. Het is dit jaar wel koeler geweest dan normaal. Met de zuchini en komkommer heb ik ook wel een beetje risico gelopen om ze wat vroeger te zetten. Alleen de bonen moet ik hier nog.
    Het is een vrij kort groeiseizoen hier, maar het is ook opeens een explosie van groei.
    Leuk he om allemaal die zakjes zaad uit te zoeken.

    Beantwoorden
  • 7. Bianca (Hollandranch)  |  juni 8, 2009 om 10:34 am

    Hier is er weinig van terecht gekomen helaas, het is te snel te heet geworden, er valt geen water tegenaan te geven. Hier moet ik in het voorjaar zaaien maar pas na de laatste nachtvorst en we zijn dit jaar dus zomaar ineens de zomer ingeschoten dus te heet. ik heb wel 5 bonen per plantje😉 en 1 augurk ha ha
    Hopelijk heb jij meer succes ,ik ga het van de herfst (is hier nazomer zeg maar) nog eens proberen.

    Beantwoorden
  • 8. Bianca (Hollandranch)  |  juni 8, 2009 om 10:34 am

    Hier is er weinig van terecht gekomen helaas, het is te snel te heet geworden, er valt geen water tegenaan te geven. Hier moet ik in het voorjaar zaaien maar pas na de laatste nachtvorst en we zijn dit jaar dus zomaar ineens de zomer ingeschoten dus te heet. ik heb wel 5 bonen per plantje😉 en 1 augurk ha ha
    Hopelijk heb jij meer succes ,ik ga het van de herfst (is hier nazomer zeg maar) nog eens proberen.

    Beantwoorden
  • 9. henray  |  juni 8, 2009 om 11:07 am

    wie zaait kan oogsten😉

    Beantwoorden
  • 10. henray  |  juni 8, 2009 om 11:07 am

    wie zaait kan oogsten😉

    Beantwoorden
  • 11. Kasaka  |  juni 8, 2009 om 4:52 pm

    Zo uitgebreid als jij doen we het niet, maar Rick heeft wel een paar potten jalapenos en habaneros staan. Probleem is de vele regen van de afgelopen tijd, daardoor hebben ze teveel water gekregen. Hopelijk redden ze het nog.

    Beantwoorden
  • 12. Kasaka  |  juni 8, 2009 om 4:52 pm

    Zo uitgebreid als jij doen we het niet, maar Rick heeft wel een paar potten jalapenos en habaneros staan. Probleem is de vele regen van de afgelopen tijd, daardoor hebben ze teveel water gekregen. Hopelijk redden ze het nog.

    Beantwoorden
  • 13. Bibi  |  juni 9, 2009 om 8:08 am

    @Miranda, wat raar, misschien waren het oude zaadjes? Of niet voldoende voeding in de grond?(al lijkt me dat onwaarschijnlijk)
    @Iben, Haha ja mijn man is erg handig, ik heb het er maar mee getroffen:-) In mijn bakken zal ik ook wel onkruid hebben straks hoor, want ik heb ook veel onkruid wordtels in de aarde zitten maar ik vind onkruid op zich niet zo erg. Als ik het tenminste kan eten
    @Annemiek: Ik vind het ook raar, en frusterend, maar voige week hadden wij 'snachts nog vorst. Er waren wel een paar mensen die al begonnen waren maar daar is nu al het een en ander bij mislukt.
    Handig zo'n afdek vlies, dat zou ik volgend jaar kunnen gebruiken als ik toch eerder wil beginnen.
    @Bianca: Hahaha die kleine oogst zal daarom extra lekker smaken denk ik! Hm, augurken, ik heb nog nooit een augurken plant gezien, ga ik effe googlen!
    @Henray: En geduld is een schone zaak
    @Kasaka, lekker en staat ook leuk die jalapeno peper plantjes. Ik moet ook nog maar zien of de grote aanpak ons wat gaat opleveren;-)

    Beantwoorden
  • 14. Bibi  |  juni 9, 2009 om 8:08 am

    @Miranda, wat raar, misschien waren het oude zaadjes? Of niet voldoende voeding in de grond?(al lijkt me dat onwaarschijnlijk)
    @Iben, Haha ja mijn man is erg handig, ik heb het er maar mee getroffen:-) In mijn bakken zal ik ook wel onkruid hebben straks hoor, want ik heb ook veel onkruid wordtels in de aarde zitten maar ik vind onkruid op zich niet zo erg. Als ik het tenminste kan eten
    @Annemiek: Ik vind het ook raar, en frusterend, maar voige week hadden wij 'snachts nog vorst. Er waren wel een paar mensen die al begonnen waren maar daar is nu al het een en ander bij mislukt.
    Handig zo'n afdek vlies, dat zou ik volgend jaar kunnen gebruiken als ik toch eerder wil beginnen.
    @Bianca: Hahaha die kleine oogst zal daarom extra lekker smaken denk ik! Hm, augurken, ik heb nog nooit een augurken plant gezien, ga ik effe googlen!
    @Henray: En geduld is een schone zaak
    @Kasaka, lekker en staat ook leuk die jalapeno peper plantjes. Ik moet ook nog maar zien of de grote aanpak ons wat gaat opleveren;-)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



