Huurder, bijen, familie bezoek en quilt

juli 7, 2009 at 1:25 pm 14 reacties

Zoals jullie misschien weten ben ik ook de manager van wat huurwoningen. Dat is op zich niet verkeerd maar het wordt minder grappig als je er uren en dagen mee bezig bent.
We hebben dus een klein apartementje, ze noemen het een efficiency apartment.
Er zit een keuken in, koelkast, stoof en oven, een douche en wc. De keuken is een ruimte en dan is er nog een ruimte. Daar moet dan in geslapen en tv gekeken worden.
Ja het is ook niet mijn idee van comfortabel maar het is woonbaar.
Het heeft dan ook langer dan een jaar geduurd voor er zich iemand aanmeldde die daadwerkelijk wilde intrekken.

Het is een project geweest van Scott’s vader, die het nooit helemaal af heeft kunnen maken. Een oud huis waarvan de beneden verdieping best riant is en die ik zelf vorig jaar helemaal heb opgeknapt.

Dit was nog voor ons eigen huis werd verbouwd en ik op weg ging naar mijn klus. Vond Scott leuk.
Er zat een oude afgeleefde badkamer in, alle muren waren vies en er zaten gaten in, er waren gebroken ramen, alle plafond tegels waren vet en verkleurd, er zat zelfs geen plafond in de keuken waar fijn electriciteits kabels uit hingen en er moest een nieuwe vloer in. Wat een werk is dat geweest! (helaas geen voor en na foto’s)
Maar toen hadden we ook zo een huurder. Een hele goede ook.
Ze betaalt altijd keurig op tijd, meldt het snel als er iets aan de hand is, top.

Omdat de layout van de verdieping erboven echt heel onhandig is en het ook nog heel veel voeten in de aarde zal hebben om er iets van te maken heb ik dat maar gelaten voor wat het was.
Ik ben tenslotte geen construction worker en wil het niet worden ook. Dus ik heb het maar een beetje gestofzuigd, wat kleine dingetjes gerepareerd.
Er zijn zo’n tien mensen langs geweest voor dit apartement maar niemand wilde er graag genoeg intrekken.

Toen kwam C. Een jonge jongen met een hond. Die wilde wel graag erin. Het gas bedrijf had een paar maanden geleden de meter verwijderd en zeiden me dat als ik een nieuwe huurder had, ze ‘m weer binnen een dag terug zullen plaatsen.
Ik vond het te mooi klinken om waar te zijn maar telkens als ik het bedrijf belde over andere zaken, checkte ik dit apartement ook even, voor de zekerheid. Telkens werd me verteld, geen zorgen, het kan zo worden geregeld, u belt maar.
Dus ik bellen. Toen opeens was de procedure veranderd. En moest er een pressure check worden gedaan, door een loodgieter, op MIJN kosten! En daar moest een speciale afspraak voor worden gemaakt want de mensen van het gas bedrijf moesten er getuige van zijn. En de komende twee dagen zou niet lukken. Nou je begrijpt, ik heb ze natuurlijk wel even flink de wind van voren gegeven, anders kan ik er weer niet van slapen.

Nou heb ik een fijne loodgieter maar hij heeft nogal een los tijdschema. Met veel gedoe is het dan toch gelukt om beide partijen die geweldig saaie druktest te laten zien.
De gas mensen liepen toen alle leidingen nog even na en vonden geen lek. Toen ze in de auto stapten hoorde ik echter wat gesis. En precies daar waar ze al die tijd bezig waren geweest en waar ze het notabene nat hadden gespoten om lekkage op te sporen, kwamen wat vrolijke bubbeltjes uit de pijp. Ja, dat zie ik dan weer dus ik heb ze maar weer aan het werk gezet.

C wilde er al graag in, ook al was er nog geen warm water. Hij wilde zijn hond er in elk geval al onderbrengen en al zijn spullen.
Dus contract getekend, security deposit ontvangen, fotootje van zijn rijbewijs gemaakt en sleutels overhandigd.
Toen had het electriciteit bedrijf per ongeluk de naam van C op het adres van mijn huurder van beneden gezet en haar verwijderd uit het bestand! Iets waar ik toevallig achterkwam omdat ik een rondje maakte om het huis en merkte dat de electriciteits meter voor boven niet actief was. En dat was op een vrijdag, en je begrijpt, in het weekend werken ze niet.

Al met al duurde het vier dagen na het tekenen van de lease voor gas en electriciteit werkte.
C hoefde dan ook geen huur te betalen voor die dagen en zo kwam het eigenlijk net mooi uit. Het was 30 juni toen alles werkte dus per 1 july zou C de huur voor de maand juli betalen.
Niet iedereen betaalt altijd op de eerste van de maand en dan hadden we afgelopen weekend ook een extra holiday dus ik verwachtte wel dat het later zou worden. Maar vandaag had ik nog niets ontvangen. Ik had hem telefonisch al een reminder gestuurd twee dagen geleden en om te vragen hoe hij de huur zou betalen, en om te checken of hij zijn naam al had doorgegeven bij het gas bedrijf. Geen response. Dus belde ik vandaag het gas bedrijf om de dienst stop te zetten want ja, de account stond nog op mijn naam.
Half uur later belt C. “ja sorry, mijn telefoon doet een beetje raar dus ik hoor nu al mijn berichten pas”. No kidding.
Hij had de lease niet zo goed gelezen en wist niet dat hij al moest betalen en ai dat gaat niet lukken. Maar eind van de maand lukte wel, zei hij. Dus ik heb een nieuwe lease gemaakt met een nieuwe datum voor payment en geef ‘m nog een kans.
Maar ik heb wel vast de volgende brieven klaar liggen en wat info opgevraagd over eventuele evacuatie procedures.

Hij blijft maar drie maanden en die security deposit is voldoende voor de dekking van de rioolkosten dus al zou hij helemaal niets meer betalen, dan verliezen we er niet op. (moet hij er natuurlijk wel op 30 september uit zonder problemen).

Ondertussen ben ik ook bezig met het print bedrijf voor Scott’s business cards. Op de een of andere manier kunnen ze het niet laten om te prutsen met mijn boom en mijn rivier en elke keer als ze me een proof terug sturen is die layout zo onprofessioneel, je zou bijna denken dat ze er niets over weten… Maarja ook dat komt wel goed.

Nu iets leuks, tenminste, vind ik. Onze bijen zijn nieuwe koninginnen aan het maken. En mijn imker maatje John en ook Daryll de voorzitter van de bijen vereniging zeggen dat mijn bijenkolonie zich gaat opsplitsen. Een deel blijft en een ander deel gaat weg. Ze maken nieuwe koninginnen voor een nieuwe kolonie die zich elders gaat vestigen. Dus Steve en ik hebben besloten om deze kolonie op slinkse wijze op te vangen in een nieuwe bijenkorf, die ik bij mijn eigen huis ga neerzetten! Ze beginnen dan laat en zullen geen extra honing voor ons produceren, ik zal ze waarschijnlijk moeten voeren deze winter. Maar dat is juist wel leuk, kan ik weer verder prutsen aan mijn uitvinding voor de feeder.
Dus ik hoop morgen alle nieuwe benodigdheden op te halen bij Draper Bees.

Ook komen morgen mijn oompie Johnny en zijn vrouw Marie-Jose uit Nederland voor een paar dagen bij ons logeren! Ze zijn de eerste gasten sinds ons huis af is en ik merk dat ik het erg leuk vind om hun kamer een soort hotel sfeer te geven. Zo heb ik foldertjes klaarliggen over wat er allemaal te beleven is in de omgeving, een mandje met toilet artikelen (die Scott in al die jaren uit Japanse hotels heeft meegenomen) en ik heb chocolaatjes voor op hun kussen hihi.

En dan heb ik hier nog foto’s voor Miranda van de zeer oude quilt die Scott ooit van zijn oma heeft gekregen en die een beetje uit elkaar valt.


Ik heb hem nog niet gewassen want ik moet dat speciale wasmiddel nog kopen. Maar het staat op de lijst.

Entry filed under: Bezoek, Bijen, Rental. Tags: .

Independence Day viering Familie bezoek!

14 reacties Add your own

  • 1. Kasaka  |  juli 7, 2009 om 6:16 pm

    Oh, huurders, praat me er niet van! Ik ben dolblij daar vanaf te zijn!

    Beantwoorden
  • 2. Kasaka  |  juli 7, 2009 om 6:16 pm

    Oh, huurders, praat me er niet van! Ik ben dolblij daar vanaf te zijn!

    Beantwoorden
  • 3. Annemiek  |  juli 8, 2009 om 6:38 am

    Wat een gedoe zeg. Op zich om een huis op te knappen vindt ik wel leuk werk (meestal). Wat een gedoe heb je met die huurder. Hopelijk krijg je de centen zonder verdere problemen.
    Van die bijtjes is wel leuk.
    Veel plezier met het bezoek!

    Beantwoorden
  • 4. Annemiek  |  juli 8, 2009 om 6:38 am

    Wat een gedoe zeg. Op zich om een huis op te knappen vindt ik wel leuk werk (meestal). Wat een gedoe heb je met die huurder. Hopelijk krijg je de centen zonder verdere problemen.
    Van die bijtjes is wel leuk.
    Veel plezier met het bezoek!

    Beantwoorden
  • 5. www.vandijkjes.punt.nl  |  juli 9, 2009 om 8:48 pm

    Ben niet te goed gelovig wat huurders betreft. Ik geloof dat wij alle mogelijke smoesen wel gehad hebben inmiddels en ons al een paar keer flink in de vingers hebben gesneden.

    Wij hanteren inmiddels niet betalen is moven… Wij zijn al meerdere keren met een huur achterstand blijven zitten en je hebt eigenlijk geen poot om op te staan als iemand vertrekt zonder te betalen. Zeker als er niks te halen valt..

    Wij zijn inmiddels door sschade en schande wijs geworden.

    gr petra

    Beantwoorden
  • 6. www.vandijkjes.punt.nl  |  juli 9, 2009 om 8:48 pm

    Ben niet te goed gelovig wat huurders betreft. Ik geloof dat wij alle mogelijke smoesen wel gehad hebben inmiddels en ons al een paar keer flink in de vingers hebben gesneden.

    Wij hanteren inmiddels niet betalen is moven… Wij zijn al meerdere keren met een huur achterstand blijven zitten en je hebt eigenlijk geen poot om op te staan als iemand vertrekt zonder te betalen. Zeker als er niks te halen valt..

    Wij zijn inmiddels door sschade en schande wijs geworden.

    gr petra

    Beantwoorden
  • 7. Sue in the USA  |  juli 11, 2009 om 2:24 pm

    @Bibi
    Wees inderdaad voorzichtig met die huurder.
    Is het huurcontract trouwens opgemaakt voor 3 maanden, dat hij er op papier ook uit gaat wanneer hij eruit moet?

    Mooie quilt trouwens.

    Sue

    Beantwoorden
  • 8. Sue in the USA  |  juli 11, 2009 om 2:24 pm

    @Bibi
    Wees inderdaad voorzichtig met die huurder.
    Is het huurcontract trouwens opgemaakt voor 3 maanden, dat hij er op papier ook uit gaat wanneer hij eruit moet?

    Mooie quilt trouwens.

    Sue

    Beantwoorden
  • 9. Bibi  |  juli 12, 2009 om 11:07 am

    @Kasaka, grappig, ik wist niet dat jij dat ook hebt gedaan. Prettig dat je daarvan af bent inderdaad. Ik geloof dat ik nog wat te stellen krijg.
    @Petra, was het inderdaad maar zo makkelijk dat je ze er gewoon uit kan trappen. Hier moet je door een heel proces heen wat vaak helemaal niets dan verlies oplevert. Hopelijk gaat het nog goedkomen.
    @Sue, het contract is opgemaakt voor vertrek op 30 september. Hij zei dat er dan een andere woning vrijkomt die hij zal betrekken.
    Ben benieuwd hoe het zal gaan.

    Beantwoorden
  • 10. Bibi  |  juli 12, 2009 om 11:07 am

    @Kasaka, grappig, ik wist niet dat jij dat ook hebt gedaan. Prettig dat je daarvan af bent inderdaad. Ik geloof dat ik nog wat te stellen krijg.
    @Petra, was het inderdaad maar zo makkelijk dat je ze er gewoon uit kan trappen. Hier moet je door een heel proces heen wat vaak helemaal niets dan verlies oplevert. Hopelijk gaat het nog goedkomen.
    @Sue, het contract is opgemaakt voor vertrek op 30 september. Hij zei dat er dan een andere woning vrijkomt die hij zal betrekken.
    Ben benieuwd hoe het zal gaan.

    Beantwoorden
  • 11. Miranda  |  juli 12, 2009 om 2:48 pm

    Jeetje Bibi, wat een gedoe zeg met die gas en watermaatschappijen. Maar het quiltje is een plaatje. Zo worden ze nog steeds nagemaakt. Hahaha…Veel plezier met de familie en succes met het vangen van je nieuwe bijenvolkje…hopen dat ze de weg daarheen nu wel zullen vinden!

    Beantwoorden
  • 12. Miranda  |  juli 12, 2009 om 2:48 pm

    Jeetje Bibi, wat een gedoe zeg met die gas en watermaatschappijen. Maar het quiltje is een plaatje. Zo worden ze nog steeds nagemaakt. Hahaha…Veel plezier met de familie en succes met het vangen van je nieuwe bijenvolkje…hopen dat ze de weg daarheen nu wel zullen vinden!

    Beantwoorden
  • 13. Bianca (Hollandranch)  |  juli 12, 2009 om 3:00 pm

    Verschrikkelijk huurders, altijd een ……smoes waarom ze niet op tijd kunnen betalen. Ik zou er al niet meer aan beginnen aan zo iemand, daar hebben we er al teveel van gehad, met een beetje pech hebben ze je spullen ook nog verziekt als ze vertrokken zijn en kost het je alleen geld. Wij hebben niet 1 goede ervaring (echt niet 1) met iemand die niet op tijd kan(=wil) betalen, heel simpel: ze hebben maling aan je en dus ook aan je spullen, geef ze de spreekwoordelijke vinger en je bent hem kwijt.

    Geweldig van die bijen ! dat ze nieuwe koninginnen aan het maken zijn, dat is toch wel heel bijzonder.

    Hoeveel uren moeter er niet in die quilt gezeten hebben ? pfff wel mooi !

    Beantwoorden
  • 14. Bianca (Hollandranch)  |  juli 12, 2009 om 3:00 pm

    Verschrikkelijk huurders, altijd een ……smoes waarom ze niet op tijd kunnen betalen. Ik zou er al niet meer aan beginnen aan zo iemand, daar hebben we er al teveel van gehad, met een beetje pech hebben ze je spullen ook nog verziekt als ze vertrokken zijn en kost het je alleen geld. Wij hebben niet 1 goede ervaring (echt niet 1) met iemand die niet op tijd kan(=wil) betalen, heel simpel: ze hebben maling aan je en dus ook aan je spullen, geef ze de spreekwoordelijke vinger en je bent hem kwijt.

    Geweldig van die bijen ! dat ze nieuwe koninginnen aan het maken zijn, dat is toch wel heel bijzonder.

    Hoeveel uren moeter er niet in die quilt gezeten hebben ? pfff wel mooi !

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



