Kruiden tijd 2

augustus 24, 2009 at 12:09 pm 11 reacties

Ik krijg wel eens de vraag hoe het met m’n studie zit, of ik er nog wel eens wat mee doe.
Misschien komt dat niet altijd door maar ik ben er elke dag mee bezig.
Het is lezen, lezen en nog eens lezen (en vaak, heel vaak het woordenboek gebruiken), kruiden identificeren, plukken, drogen, tinctures maken, of sterke thee, en gebruiken. Leren over anatomie, fysiology, voeding, Chinese geneeskunde en Ayurveda.
In mijn voorraadkast en in de guest bedroom hangen verschillende kruiden te drogen aan gordijn rails en op window screens.

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste zalf gemaakt van chickweed, voor Steve, mijn schoonbroer want die heeft erge eczeem. Nou bleken de proporties glycerine/water/vet niet helemaal te kloppen en heb ik zelf maar wat moeten toevoegen om 30 gram gedroogde kruiden mee te bedekken. Dus het kan zomaar dat het niet sterk genoeg is. We zullen zien wat het doet.
En ik maak allerlei brouwseltjes waar ik mee experimenteer. Erg leuk maar ook frustrerend als je alle instructies hebt opgevolgd en dan bijvoorbeeld ergens leest dat voor het kruid wat ik net heb gebruikt een andere methode beter is. OF als je bepaalde wortels fijn moet malen en je niets hebt om dat mee te doen zonder de messen van je kitchen machine te vernielen. Of dat het kruid wat ik nodig heb en in mijn tuin groeit, net is uitgebloeid en ik het alsnog moet kopen.
Vrijwel elke nacht droom ik over kruiden, formules, en heb ik hele gesprekken met mijn leraar en andere studenten.

Op het forum van mijn school is er regelmatig een post van een mede student die het even niet meer ziet zitten en overweldigd is door de hoeveelheid stof die we moeten kennen, dat is toch altijd even fijn om te weten dat ik niet de enige ben.
Sommige mensen doen wel TIEN jaar over deze opleiding omdat het zoveel is. Slik.
Ik dacht dat ik het wel in drie jaar kon doen, zeker met die hoeveelheid vrije tijd die ik tot mijn beschikking heb, maar ook ik denk dat ik er langer over zal moeten doen.

Dus ik doe er wel wat mee ja😉. Maar ja, ’t is toch ook saai als ik dat elke keer schrijf vooral omdat bijna niemand kruiden interessant vind.

Maar waar ik het afgelopen weekend vooral mee bezig ben geweest is ook de douche.
Eindelijk ben ik begonnen met tegelen. Scott had eindelijk tijd om me te helpen en morter te maken, meer tegels te snijden en schoon te maken. Het is allemaal leisteen, wat gebruikt is op daken, dus het is allemaal erg vies.
Die hulp had ik echt nodig zodat ik non-stop tegels kon zetten.
We zijn nu bijna halverwege. Ik moet eigenlijk vandaag nog meer tegels snijden dus ik ga dat even doen voor een paar uurtjes.
Ik kan 15 tegeltjes per uur snijden.
En we hebben er nog ongeveer 200 nodig.

😐

Entry filed under: Kruiden. Tags: .

Tatarataaaa Aaaaand ACTION!

11 reacties Add your own

  • 1. Petra  |  augustus 24, 2009 om 6:11 pm

    Ik vind het knap, hoe jij je leven inhoud weet te geven in een omgeving, waar je allerminst dol op bent! Dat moest ik even kwijt🙂.

    Beantwoorden
  • 2. DixieChick  |  augustus 25, 2009 om 10:20 am

    Oh wat een erg statistieken zo op het einde – 15 tegels per uur, en er nog 200 nodig hebben..

    Maar, je moet maar zo denken, dat ben je straks allemaal vergeten als je een prachtige douche hebt!

    Beantwoorden
  • 3. Cisca  |  augustus 25, 2009 om 1:07 pm

    Ja, ik heb je gevonden hoor!
    Wordpress is fijn he!! Nu kun je trouwens ook heel makkelijk je eigen domein claimen. Bagelsenspekkoek.com!
    Volgens mij bestaat er wel een RSS widget, maar voor zover ik het begrijp moet je dan voor elke website een nieuwe widget gebruiken….

    Ik was trouwens niet in staat om al mijn reacties over te plaatsen, noch de datum van plaatsing etc. Hoe heb jij dat gedaan?

    Beantwoorden
  • 4. Cisca  |  augustus 25, 2009 om 1:08 pm

    O, en ik wilde ook nog even zeggen dat ik jouw kruidenlogjes en kruiden in het algemeen echt wel interessant vind!

    Beantwoorden
  • 5. bagelsenspekkoek  |  augustus 25, 2009 om 2:12 pm

    @Petra, Dankje, dat vind ik leuk om te lezen. Beetje bij beetje wordt het ook wel beter, met een langzaam aan groeiende eigen vriendenkring kom je meestal al een heel eind:-)
    @DixieChick, daar kijk ik echt zooo naar uit, ik denk bijna wel dat we het deze week nog afkrijgen!:-))
    @Cisca, ja ik vind WordPress prettiger ‘aanvoelen’, ik las op je blog inderdaad dat je je comments niet mee kon verhuizen, dus toen ik het allemaal ging importeren heb ik extra opgelet of ik nog iets speciaals moet doen, maar alles ging gewoon in een keer mee, zelfs een tweede keer toen ik per ongeluk op import klikte. Wie weet als je het nog een keer doet dat het wel lukt, maar dan moet je alleen de comments van na de verhuizing weer apart toevoegen op de een of andere manier….
    Ik zal af en toe eens wat meer kruiden updatejes plaatsen:-)

    Beantwoorden
  • 6. Bianca (Hollandranch)  |  augustus 25, 2009 om 7:53 pm

    Ik vind het wel leuk die kruiden hoor, het nadeel van veel smeersels leek mij toen (jaren geleden toen ik me daarin verdiepte) dat het zo ontzettend kort houdbaar is. Maar ik weet niet of dat nog steeds zo is ?
    Wat een werk die tegeltjes snijden maar je hebt er wel superveel voldoening van als het er allemaal in ligt, ben heel nieuwsgierig als het klaar is.

    Beantwoorden
  • 7. Natasja  |  augustus 26, 2009 om 2:41 am

    Hé Bibi,

    Na twee weken vakantie had ik eens tijd om de blogjes van iedereen te lezen. Ik zag dat je verhuisd was… nou ja, je blog dan, maar ik kom je gewoon hier opzoeken, hoor! Dat glasblazen, dat zag er best moeilijk uit, maar volgens mij heel erg leuk om te doen. Tof, dat je dit samen met Annemiek hebt kunnen doen.
    Dan ben je ook nog eens druk met je kruiden en studie….daarnaast nog eens tegeltjes snijden…jeetje….kun jij je in vieren delen ofzo? Even zonder gekheid, leuk dat je zo in de weer bent met van alles en nog wat? Hoe is het eigenlijk met jullie huizenjacht? Heb je al iets op het oog als tweede huisje?

    Groetjes Natasja

    Beantwoorden
  • 8. Annemiek  |  augustus 26, 2009 om 3:51 am

    Dat zijn heel wat tegels!
    Die kruiden is best interessant. Veel medicaties zijn toch begonnen als kruiden zoals de aspirine van wilgebast, of de digtitalis. Moeten jullie ook leren welke medicijnen met de kruiden kunnen reageren? We moeten altijd aan patienten vragen of ze ook andere dingen nemen behalve hun voorgeschreven medicatie en over the counter. Er schijnen nogal wat interacties voor te kunnen komen.

    Beantwoorden
  • 9. KNAL  |  augustus 26, 2009 om 4:55 am

    Superinteressant hoor al die bijzondere hobbies van je, zie mezelf nog geen bijenkolonie houden ofzo, maar desondanks toch inspirerend, dito wat de kruiden betreft!!
    Zal ook even je nieuwe link op mijn blog zetten, dat leest/zoekt weer wat makkelijker.

    Beantwoorden
  • 10. Cisca  |  augustus 26, 2009 om 6:44 am

    Ik denk dat het bij makkelijker ging omdat jij een blogger account had. Ik zat bij punt.nl en daardoor ging het importeren iets minder soepeltjes… Het is wel jammer, want op sommige logjes had ik zulke leuke reacties.

    Beantwoorden
  • 11. bagelsenspekkoek  |  augustus 26, 2009 om 1:17 pm

    @Bianca, het is wel zo dat als je er verder niets aan toevoegt dat smeersels op kruidenbasis niet lang goed blijven maar voor preservering kan je er de inhoud van een Vitamine E capsule of Bezoin tincture indoen, beiden verkrijgbaar bij de drogist.
    @Natasja, kon ik me maar in vieren delen dat zou geweldig zijn! Onze plannen voor de winter zijn nog steeds vaag, we gaan zeker wel naar Hawai’i (ook nog steeds voor onze Honeymoon) en Arizona en dan zien we wel of we wat tegenkomen. Het zullen voornamelijk vakanties zijn met een orienterend karakter, zeg maar.
    @Annemiek, Ik heb er op het forum al wat over gelezen bij de gevorderde studenten en bij reeds praktiserende herbalisten dus ik denk dat dat in een later stadium zeker uitgebreid aan bod komt.
    @Knal, Leuk weer eens van je te lezen, het is de laatste tijd zo stil op je blog;-)
    @Cisca, sommige logjes? Ik vind dat jij altijd hele grappige reacties hebt (en zoveeeeel altijd) Maarja daar zal het denk ik aan gelegen hebben, des te beter dat je overgestapt bent op WordPress;-)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



