Upditjes en datjes

september 7, 2009 at 12:35 pm 9 reacties

Happy Labor Day!
Labor_Day
Het is bewolkt, een beetje fris maar windstil en als je buiten komt ruikt het naar de winter.
Iemand heeft de haard al branden, het is grauw en stil, ken je die sfeer?
Ik word daar een beetje bleu van want ik heb nog lang niet alles gedaan wat ik wilde doen deze zomer.
Hopelijk komen er nog voldoende dagen dat we ontbijt, lunch en avondeten buiten op het dek kunnen nuttigen.

De douche is bijijijna af maar nog niet helemaal, de laatste loodjes wegen best zwaar, ik heb er de afgelopen dagen ook niets aan gedaan want mijn handen hadden even tijd nodig om te herstellen.
Maar hij wordt erg mooi, dat wel.

Het was ook de bedoeling dat we dit jaar de tuin eens onder handen gingen nemen, vooral ook omdat ik graag een tuin wil gaan aanleggen met kruiden, eetbaar onkruid en eetbare bloemen. En misschien een gedeelte waar veel vlinders op af zullen komen.
Ik heb alle zaadjes al op mijn ‘watch’ lijst op E-bay klaarstaan. Scott zegt dat hij alles zal proberen om het alle grond dit jaar nog omgespit te krijgen en met een bulldozer mooi vlak te krijgen. Dat zou mooi zijn want nu is het niet te doen. We hebben ook slangen en in die jungle moet je altijd uitkijken waar je loopt.
Ik kan bij ons niet eens bij de brandnetels (stinging nettles, al prikken ze niet want het zijn jonkies) komen dus heb ik die vorige week bij Steve en Gwen in de achtertuin geplukt. En ook al houden ze het daar netjes gemaaid, ook daar moet je uitkijken.
Ik zag een mooi bosje brandnetels en net toen ik die wilde plukken hoorde ik een kikker kwaken. Vlak onder het bosje zat een kikker, met zijn achterste gevangen in.. een slangebek! EEeew (schreeuwde ik inwendig uit). Die kikker was nog springlevend en ook al zou ik me er eigenlijk niet mee moeten bemoeien, ik doe ook maar wat mijn natuur me ingeeft, dus ik plukte een goldenrod stengel en prikte de slang die de kikker gelukkig direct los liet. Al mokkend verdween de slang in de struiken. En de kikker sprong vrolijk kwakend weg. (denk ik dan)
En als de slang hem niet alsnog heeft gevangen en opgepeuzeld, springt hij nu nog vrolijk kwakend in het rond.

Ook heb ik vandaag een mooie Excalibur Food Dehydrator aangeschaft (YAY!).
Ik wilde al een tijdje een dehydrator voor het drogen van mijn kruiden, want in mijn voorraadkamer gaat het veel te traag. Dus ik heb me gisteren flink verdiept in het gebruik van de Dehydrator en er ging een wereld voor me open. Je kan vrijwel alle soorten voedsel drogen in zo’n ding, en praktisch een heel leven lang bewaren, als je dat zou willen.
Ik ben helemaal enthousiast na het zien van de filmpjes op de Excalibur website en heb vandaag bij de Walmart gelijk weer nieuwe glazen potten aangeschaft voor het opslaan van al ons gedroogde eten, geweldig! We gooiden al bijna nooit voedsel weg maar straks dus helemaal niets meer. De overvloed aan groente en fruit die buurtjes en familie langs brengen wordt vanaf nu, indien niet direct genuttigd, gedroogd en bewaard.

Met de bijen gaat het goed al denk ik niet dat we dit jaar honing van ze kunnen afnemen. Beide kolonies zijn nog steeds enorm in populatie aan het groeien en ik vermoed dat ze, voor de eerste vorst, niet voldoende honing zullen hebben verzameld om de winter door te komen. Dat wordt dus bijvoeren met een suikerblok.

Over een paar weken komen mijn ouders voor twee weken bij ons bivakeren, ik kijk er ontzettend naar uit en ben ook al bezig een leuk programma samen te stellen, er zijn festivalletjes, leuke rondleidingen in het Cherry Springs State park met een nachttocht per boot of te voet, theater bezoek, First Friday in Williamsport, shoppen en wie weet een een uitje naar New York. Twee weken zijn eigenlijk te kort maar ze zullen zich in elk geval niet vervelen.

En nu ga ik een Italiaanse aardappel salade maken voor de schoonfamilie, want die komt vandaag bij ons eten.

Entry filed under: badkamer, Bezoek, Bijen, Eetbaar onkruid, Eten, Gezondheid, Kruiden, Natuur, Tuinieren.

Wizard of weeds Eetbaar onkruid workshop

9 reacties Add your own

  • 1. Sisely  |  september 7, 2009 om 2:01 pm

    Doe maar rustig aan dan breekt het lijntje niet, af tellen geblazen voor je bezoek geniet er maar van. en suc6 met koken.

    Beantwoorden
  • 2. Petra  |  september 7, 2009 om 2:59 pm

    Ja, dat bleue gevoel ken ik ook, hier ook een grijze dag, al is het wel vochtig warm. Leuk vooruitzicht, dat je ouders komen!

    Beantwoorden
  • 3. Annemiek  |  september 7, 2009 om 6:45 pm

    Leuke dingen heb je al gepland voor als je ouders komen!

    Het spul groeit hier ook zo hard! Een kort maar erg intens groeiseizoen. Zo had ik in het voorjaar paden gemaakt, en als je dan een week er niks aan doet is het helemaal dicht gegroeid.
    Fijn als je de grond dit jaar gelijk kan laten maken, dan kan je volgend jaar meteen aan de slag.
    Micky zei vandaag dat het begin van de winter is, ik zeg dat het einde zomer is. Toch wel een beetje het verschil van glas half vol of half leeg.
    Wat een verhaal van die kikker en die slang!

    Beantwoorden
  • 4. Cisca  |  september 7, 2009 om 8:16 pm

    Leuk dat je ouders komen! Mijn schoonouders zijn er op dit moment, en hoewel ik het wel druk vind, je hebt toch wat minder privacy enzo, is het ook wel heel bijzonder.

    En naar he, dat grijze weer, ik vind het ook maar niets…

    Beantwoorden
  • 5. Bianca (Hollandranch)  |  september 7, 2009 om 9:23 pm

    Wat onwijs leuk dat je ouders komen ! grijs somber weer ? ik wil direct met je ruilen, hier moet de airco weer bijgevuld worden, heb zweethanden op mijn toetsenbord en zweet op mijn voorhoofd.

    Ha ha, ik zou hetzelfde gedaan hebben om die kikker te redden, dan denk ik meestal later ” dat had je misschien beter niet kunnen doen” 😉

    Beantwoorden
  • 6. KNAL  |  september 8, 2009 om 3:34 am

    Jezus wat een verhaal over die slang(en)….brrr….daar moet ik als erkend slangen-fobist uiteraard nietssssss van weten. Hoe afschuwelijk! (maar ik krijg dan wel de neiging om te willen weten hoe ze eruit zien, hoe groot, waar ze zitten, hoeveel, etc, wat een bekend verschijnsel blijkt te zijn bij fobieën; angst en fascinatie liggen dichtbij elkaar geloof ik).

    Beantwoorden
  • 7. Marjon  |  september 8, 2009 om 9:13 am

    wat een goede daad heb jij gedaan zeg, door die kikker te redden. ik deed zoiets ook altijd met de muizen waar onze kat mee zat te spelen. Maar een kikker in een slang lijkt me echt een rotgezicht, brrr.

    Wat heerlijk dat je ouders binenkort komen. Twee weken is wel kort maar je kunt ze in ieder geval weer even vasthouden.

    Beantwoorden
  • 8. henray  |  september 9, 2009 om 12:42 pm

    winter?? vergeet je de herfst niet??? hier toch nog best redelijk zomers…heerluk…

    What ever happened to good old Wekpotten??? hahahaha

    Veel plezier met de ouders

    Beantwoorden
  • 9. miranda  |  september 10, 2009 om 4:01 pm

    leuk Bibi, dat je weer een lekker je ouders over de vloer krijgt. Lekker bijtanken met alle verhalen en natuurlijk het lekkers dat weer meegevoerd wordt het land in.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Recente reacties