Auw!

september 14, 2009 at 4:05 pm 9 reacties

Het was vanmiddag drie weken geleden dat ik de eerste bijen kolonie had geinspecteerd en ik wist dat het tijd was om een nieuwe kist met lege frames toe te voegen zodat ze die kunnen vullen met honing.
Ik had thuis even snel mijn beschermkleding meegenomen en reed naar Steve’s schuur waar de kast staat.
Mijn bijen zijn altijd erg rustig dus ik had mijn smoker niet meegenomen. Ik heb in al die tijd nog maar twee keer de smoker gebruikt. De eerste keer was toen ik het hele pakket in de kast leegschudde, toen was het al niet nodig, en de tweede keer was toen een beer de tweede kolonie uit elkaar had gehaald en ze in paniek waren, toen was het wel handig.

Vandaag had ik mijn smoker beter mee kunnen nemen, een spijkerbroek kunnen aantrekken met daaroverheen een regenbroek of een werkbroek en elastiek om de pijpen dicht te houden. In plaats van mijn dunne trainingsbroek.
Na een korte inspectie van de bovenste kist, waarin ik zag dat bijna alle frames al behoorlijk vol zaten, besloot ik deze kist op te tillen en een lege kist daaronder te plaatsen. De kist zat muurvast door propolis (lijm die bijen maken om gaten te vullen en kisten aan elkaar vast te lijmen). Met een kleine koevoet speciaal voor het openbreken van bijenkasten, wrikte ik de kist los. Ik tilde hem op en was blij verrast door het enorme gewicht. Ze zeggen altijd dat alle imkers rug problemen hebben, of zullen krijgen. Nu snap ik wel waarom ze dat zeggen. Geen idee dat honing zo zwaar kon zijn!

Maar die gedachte kon ik niet afmaken, want nog voor ik de kans had om de volle kast op de grond te zetten hoorde ik een heftig gezoem en voor ik het wist werd ik aangevallen!
Ik had een goede bechermende jas aan met hoed en handschoenen maar die dunne trainings broek bood totaal geen bescherming. Overal op mijn benen en achterwerk voelde ik kleine branderige prikjes.

Ik rende weg en viel daarbij ook nog eens. Er was niemand in de buurt, gelukkig, want dat was natuurijk geen fraai gezicht. Ik rende naar Steve’s huis, er was niemand thuis, ik moest snel Scott bellen want als ik allergisch ben kan ik niet zelf naar het ziekenhuis rijden. Ik klopte zo goed mogelijk alle bijen van me af, en rende naar binnen om Scott te bellen. Net toen ik Scott aan de lijn had kwam er bij ons thuis iemand langs van Paradigm Windows omdat we klachten hebben over de horren waar toch nog zoveel vliegen door lijken te kunnen komen. Scott rende die man voorbij “Sorry, Emergency!” roepend, de auto in en sjeeste weg.
Hij was er binnen een minuut maar gelukkig begon de pijn al weg te trekken. Eigenlijk was het meer een branderig gevoel geworden.

Angels waren niet meer te vinden, ik geloof dat die allemaal in mijn broek zijn blijven hangen. Nog een geluk! Thuis gekomen sneed Scott een Aloe stengel af en wreef de gel op alle plekken waar ik gestoken was. En om eventuele infecties tegen te gaan heb ik verse weegbree bladeren geplukt, gekookt en op de wonden gelegd. Hopelijk ondervind ik hier verder geen problemen meer van.
Leuk verhaal weer om te vertellen op de bijenhouders vergadering deze week.

Terwijl ik hier zit met bladeren op mijn benen google ik wat over bijensteken en ik kom toch wel een heel aparte therapie tegen. Bijen gif therapie! Kent iemand dat?

Entry filed under: Bijen, Gezondheid, Natuur. Tags: .

Nog een Hollandse op Octoberfest in Roaring Branch!? Algemeen beschaafd Amerikaans

9 reacties Add your own

  • 1. Bianca (Hollandranch)  |  september 14, 2009 om 7:18 pm

    Ja inderdaad, dat heb ik weleens gelezen ergens ooit van die bijensteken. Ik moet er niets van hebben van die beestjes. misschien handig om altijd Benadryll pilletjes bij je te hebben. Ik ben ook niet allergisch maar toen we vorig jaar veel bijen hadden werden de bulten bij elke steek die erbij kwam toch groter en steeds meer last ervan.
    Ik heb nu altijd in huis (natuurlijk niet bij mij😉

    Beantwoorden
  • 2. Annemiek  |  september 14, 2009 om 7:53 pm

    O jee, wat zul je geschrokken zijn. Nou, altijd maar beschermende kleding aandoen nu. Zouden bijen tijdens bepaalde jaargetijden onrustiger zijn?
    Een allergie bouw je op, dat idee van de Benadryl pillen bij je hebben is zo gek nog niet.
    Leuk dat je naar een bijenhouders vergadering gaat, dat zal best leerzaam zijn.

    Beantwoorden
  • 3. Hanneke  |  september 15, 2009 om 12:36 am

    oooh, ik was gek geworden denk ik. Ben nogal panisch voor alles wat vliegt en kan steken. Dus afgelopen zomer met de wespenplaag hier was het afzien hoor!
    Gaat het nu weer beter met je? niet meer vergeten hoor volgende keer!! groetjes!

    Beantwoorden
  • 4. Natasja  |  september 15, 2009 om 3:42 am

    Ik zou zo hard zijn weggerend dat ik het wereldrecord hardlopen zo zou verbreken. Als ik het gezoem al hoor, dan word ik er al akelig van. Gelukkig ben je niet allergisch voor bijensteken. Je kennis van kruiden komt nu goed van pas. Ik zou niet weten welke kruiden iets tegen bijensteken kunnen doen. Ik ben alleen maar bekend met de ‘kant en klare tubetjes’. Dus ik heb weer wat geleerd vandaag! Ik hoop dat je er niet te veel last van gaat hebben. Ik weet trouwens helemaal niets van bijen af, maar die nu achter je aan zijn gevlogen, komen die weer terug of is de kolonie nu helemaal verstoord?

    Beantwoorden
  • 5. Petra  |  september 15, 2009 om 2:55 pm

    Oei, dat is schrikken! Gelukkig kwam er geen allergische reactie. Ik ben als zesjarige door een bij in mijn mond geprikt en heb er sindsdien een heilig ontzag voor!

    Beantwoorden
  • 6. Marjon  |  september 15, 2009 om 4:16 pm

    Jeetje, dat is even schrikken zeg. Gelukkig ben je niet allergisch. Een bekende van mij is jaren geleden overleden aan een wespensteek.
    Voortaan dat pak maar weer aan hè!

    Beantwoorden
  • 7. Liesbeth  |  september 16, 2009 om 1:55 pm

    Leuk weer bij te zijn met je verhalen😉

    Ik kende de bijensteektherapie wel van een klant van ons: http://www.ms-anders.nl/?p=27&s=95. Mensen reageerden heel enthousiast toen ze pas ermee begonnen, maar blijkbaar werkt het toch niet voor MS…

    Beantwoorden
  • 8. miranda sol  |  september 18, 2009 om 6:06 am

    Gets, Bibi. Geen leuke ervaring zo met dat anders zo lief bijenvolkje. Maar gelukkig dat je zo snel wist wat te doen om de boel te verkoelen! Ik was ooit op 10 jarige leeftijd zo”gelukkig “om er een tussen mijn bovenbenen te krijgen, met als gevolg dat ik aan elke bil geprikt werd en vervolgens een dag amper kon lopen an de pijn(en paniek waarschijnlijk). Nee dat soort momenten hoef je dan ook niet meer mee te maken wel. Groetjes

    Beantwoorden
  • 9. bagelsenspekkoek  |  september 18, 2009 om 1:51 pm

    @Bianca, is misschien wel handig inderdaad, al probeer ik het gebruik van drugs altijd te voorkomen, maar in dit geval had het me kunnen helpen als het echt mis was gelopen.
    @Annemiek, misschien moet ik maar zo’n overall aanschaffen, nu heb ik alleen een jas met aangeritste hoed. Die vergaderingen zijn heel leerzaam inderdaad en ook entertaining want er zitten toch een paar kleurrijke types tussen hoor.
    Ze zijn vooral nu, tijdens de laatste honeyflow, wat sneller geirriteerd. Ze voelen waarschijnlijk de winter eraan komen en weten dat ze hard moeten werken om honing te verzamelen voor de winter. Misschien hebben ze in de Farmers Almanak al gelezen dat het een zware winter gaat worden!😉
    @Hanneke, Wespen, brrr daar moet ik nou ook niets van hebben. Het lijkt me dat die nog harder steken dan bijen, maar ik hoop dat ik dat nooit hoef te ondervinden😉.
    @Natasja, ik vond het ook leuk om zelf eens te ondervinden hoe die weegbree bladeren werken, het is wel even een geknoei, met die natte gekookte bladeren en dan maar zorgen dat ze op hun plaats blijven zitten. Ik had niet voldoende gaas in huis dus dan is het een beetje lastig. De bijen die achter mij aan zijn gevlogen zijn na een meter of tien weer terug gevlogen naar de kolonie, de bijen die mij hebben gestoken, tja, die konden niet wegvliegen want die zaten met hun angels in mij vast. Ze kunnen maar 1 keer steken en daarna gaan ze langzaam dood, dus die zijn helaas niet terug gekeerd naar de kolonie.
    @Petra, wat verschrikkelijk! IN je mond nog wel! Ik hoop dat je hem er toen wel makkelijk uit hebt gekregen, maar ik kan me voorstellen wat een drama dat geweest moet zijn!
    @Marjon, dat is vreselijk zeg. Ik ben me er goed van bewust hoeveel mazzel ik heb gehad. De ziekenhuizen zitten hier ook niet om de hoek, het was ook onverstandig om niet geheel beschermd te gaan kijken maar ja dat weet ik nu ook weer.
    @Liesbeth, leuk je weer eens te ‘zien’ wijfie!;-)) Ik ben er nog niet zo ingedoken in die bijentherapie, ik voel me in elk geval nog steeds hetzelfde maar misschien krijg ik nu nooit Artrose;-), laten we het hopen:-))

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



