Algemeen beschaafd Amerikaans

september 16, 2009 at 2:58 pm 13 reacties

Regelmatig betrap ik mezelf erop dat ik in mijn hoofd of hardop woorden herhaal die ik hoor op de radio of tv. Scott zit dan een beetje te grinniken omdat hij weet dat ik dan bezig ben met mijn accent. (Ik denk nu: Viejhukul, sommige mensen zeggen Veehikul of Vejikl).

Scott wilde zijn bedrijf eigenlijk ‘Northern Lycoming Resources’ noemen maar ik kan ‘Northern’ niet goed uitspreken. We hebben echt vaak geoefend maar ik krijg het niet mooi accentloos. Dus toen is het maar ‘Tioga Resources’ geworden. Daar zitten lekker veel S-sen in die makkelijk te Nederlands kunnen worden uitgesproken maar het is toch makkelijker zonder ook nog die ‘Northern’ erbij.

Scott vindt het amusant dat ik er zo m’n best doe om dat accent kwijt te raken maar eigenlijk wil hij niet dat ik als een Amerikaanse ga praten, hij vindt mijn accent juist mooi. Maar ik niet.

Ik weet nog wel dat als Nederlandse vriendjes heel stoer iets in het Engels zeiden, zelfs onbedoeld maar toch met een zwaar Nederlands accent, dat de verliefdheid dan spontaan over was. (Toen was ik nog heel jong, is dat een excuus?) Ik vind het vaak ook erg om mezelf terug te horen.

Nu ik volgend jaar herbwalks ga doen en als logisch gevolg graag wat kruiden filmpjes voor youtube in elkaar wil zetten ben ik me nog sterker bewust van mijn accent. Het weerhoudt mij ervan om korte docu’s te maken over Liberty. Of auditie te doen voor een nieuw theater stuk.

Maar ik vind het accent in Liberty ook niet mooi (mondiee, toosdiee, wensdiee, hunningcamp, themthis themthat) maar er moet toch zoiets zijn als Algemeen Beschaafd Amerikaans?

Ik weet ook wel dat ik het Nederlandse accent waarschijnlijk nooit helemaal kwijt zal raken. De serveerster van de Wheel Inn die ik onlangs heb ontmoet en al sinds haar elfde hier woont heeft nog steeds een zware Nederlandse S al was me dat eerst niet opgevallen maar sinds afgelopen weekend dus wel.

Maar misschien biedt dit uitkomst?:

Entry filed under: Integreren. Tags: .

Auw! Visite uit Nederland!

13 reacties Add your own

  • 1. Petra  |  september 16, 2009 om 4:06 pm

    Ik denk wel, dat je het voor een groot deel kwijt kunt raken. Zeker als je gevoel voor talen hebt. Het komt misschien, omdat ik in mijn tienertijd ook al heel veel in Engeland was en mijn Britse Engels daardoor accentloos was, maar heel weinig mensen horen, dat ik niet Engelstalig ben. Wel horen ze zo af en toe een accent, maar kunnen dat niet plaatsen. Volgens mij heeft dit gebied ook een van de minst sterke accenten in het Amerikaans. Voor algemeen beschaafd Amerikaans moet je naar de nieuwslezers op de nationale netwerken luisteren. Toen ik hier pas kwam vond iedereen mijn accent zo “schattig”, dus ik heb er heel hard aan gewerkt het Amerikaans te maken. Ik kan me je gevoelens dus goed indenken.

    Beantwoorden
  • 2. Bianca (Hollandranch)  |  september 16, 2009 om 4:38 pm

    Hier vinden ze ons accent ook zo geweldig en schattig enz.
    Ik vind het al knap dat ik voor 99% texaans dialect kan verstaan, hoewel dialect… het is de algemene spraak hier wel ha ha
    Klinkt een beetje als bij jullie mondie enzo en dan vaak nog langgerekt uitgesproken. Sommige amerikanen vragen waar we vandaag komen (Dakota’s enz) dus we gaan de goede kant op (of niet ?😉

    Beantwoorden
  • 3. Inge  |  september 16, 2009 om 5:49 pm

    Vrienden van ons moeten soms lachen om dingen die ik niet goed uitspreek. Niet uitlachen. maar gewoon grappig en ze willen me ook niet verbeteren want “that is you”. Nou bedankt hoor!😉

    Manlief wilde onze eerste zoon graag Matthew noemen, terwijl dat ook niet uit te spreken is. Dus bij mij klinkt het bijna amerikaans frans, als in mattieu. LOL!

    Beantwoorden
  • 4. Annemiek  |  september 17, 2009 om 4:06 am

    Het duurt wel een tijd eer je het accent kwijt bent, maar dat hoort toch bij je. De meeste mensen horen mijn accent amper. Ik merk wel dat het accent weer even erger wordt als ik in Nederland geweest ben, en mijn broers zeggen dat ik zo’n erg Amerikaans accent heb. Can’t win!
    Het accent uit New York city klinkt nog meer buitenlands dan dat Nederlands accent van ons! Ik heb altijd de neiging om dan te vragen waar ze vandaan komen, en krijg dan onverwacht te horen Long Island of Brooklyn🙂

    Beantwoorden
  • 5. Cisca  |  september 17, 2009 om 9:19 am

    Jaha, herkenbaar…

    Maar je accent wordt steeds minder hoor. Ik hoor steeds vaker dat ze wel horen dat ik een accent heb, maar dat ze niet weten wat voor. Ik krijg dan de vraag of ik uit Canada of Groot-Brittanie kom. dat zie dan maar als een compliment…

    Beantwoorden
  • 6. Cisca  |  september 17, 2009 om 9:19 am

    Dat zei IK dan maar als een compliment…

    Zit ik weer te snel te typen hier.

    Beantwoorden
  • 7. DixieChick  |  september 17, 2009 om 10:08 am

    Wat leuk dat je daar mee bezig bent! Ik viind zelf accenten leren enorm interessant. Ik wil altijd het liefst dat iedereen denkt dat ik een local bent..

    Ik ben op de lagere school naar het buitenland verhuisd, en heb de eerste twee jaar echt enorm mijn best gedaan om accentloos Engels te spreken (we zaten op een Amerikaanse school), zodat ik in musicals kon spelen enzo. Ik had net als jij zo’n hekel aan dat Nederlandse accent.
    De meeste southerners denken ondertussen dat ik uit het midwesten kom, terwijl mijn vriendinnen uit Maine klagen dat ik al lang niet meer northern praat, dus ik denk dat ik een beetje geslaagd ben.

    Weet je wat ook helpt? (maar echt heel irritant is?) Jezelf opnemen en dan terug luisteren. Ik deed dat vroeger dus altijd (ik was een raar kind), en zo leerde ik mezelf dingen aan.

    Beantwoorden
  • 8. Marjon  |  september 17, 2009 om 1:59 pm

    Mijn Engelse uitspraak is niet erg goed (maar ik woon dan ook in Nederland)
    Bedankt voor het filmpje ik heb er nog een heleboel gevonden op you tube. Deze vind ik ook wel leuk : http://www.youtube.com/watch?v=Wxzieu-WXt4&feature=related

    Beantwoorden
  • 9. Bibi  |  september 19, 2009 om 8:09 am

    @Petra, Het luisteren naar nieuwslezers helpt inderdaad wel. Ik heb trouwens op CNN eens een nieuwslezer gehoord die vreemd genoeg niet Nederlands was maar wel een licht Nederlands aandoend accent had, heel eigenaardig. Dat mensen het nederlandse accent ‘schattig’ vinden, daar kan ik me goed van voorstellen dat het irritant is, al heb ik dat gelukkig nog niet gehoord, wel dat ze het zangerig vinden, maar wat dat nou weer betekent…
    @Bianca, dat is inderdaad al een hele vooruitgang als mensen denken dat je uit een andere staat komt! Well done:-) maar spreek jij nu monday ook uit als mondieieiee? Heel soms hoor ik het mezelf zeggen, brrrr.
    @Inge, Ja, ‘that’s you’ daar zit ik ook niet op te wachten hahaha, en het is toch ook wat als je je kind een naam zou moeten geven die je zelf niet goed kan uitspreken. Of die je vreemd in de oren klinkt. Ik heb dat met ‘Sean’, dat klinkt als heel plat amsterdams Sjaaan, ook niet mooi hoor:-)
    @Annemiek, ik hoor liever dat ik een Amerikaans accent heb, maar je hebt gelijk, dat zal jaren duren.Hmm Brooklyn of Long Island he? Ga ik voor de gein een keer proberen;-))
    @Ciska, nou dat is ook een grote stap in de goede richting, feitelijk hoef je dan niet zoveel meer te veranderen denk ik:-)
    @Dixiechick, ik las al van je collega op je blog dat je accentloos spreekt, echt goed zeg! Hihi nou ik vind het helemaal niet raar hoor, dat opnemen en terugluisteren. Bedankt voor de tip! Het zijn van die dingen waarvan je weet dat het zou werken, als je het maar zou doen. Ik moet die drempel van schaamte nog over maar mijn taperecorder staat al klaar. Moet alleen nog verse tapes halen. Dat wordt weer lachen voor Scott;-).
    @Marjon, Dat was een goed filmpje, bedankt! Ik heb daardoor gisteren weer veel opgelet op de th uitspraak en merkte dat ik steevast met sommige woorden d zeg maar met vrijwel alle andere woorden dit wel correct uitspreek, heel maf.

    Beantwoorden
  • 10. Sue in Orlando, FL  |  september 20, 2009 om 1:51 am

    Grappig dat filmpje. Daar ga ik induiken. Ik spreek de R voor hier dus compleet verkeerd uit. Mensen zeggen wel dat ik geen accent heb. En vragen me of ik uit New Jersey kom. Al hoor ik ook steeds vaker North Dakota. Geen idee hoe ze daar spreken maar ok. Ik schijn in elk geval geen Nederlands accent te hebben. Nou ja soms als ik moe ben komt het een beetje boven en is het in ene “Nu kan ik wel een beetje horen dat je uit Nederland komt LOL”

    Beantwoorden
  • 11. KNAL  |  september 22, 2009 om 5:46 am

    Ha wat een vermakelijk blogje weer. Kan het me ook heel goed voorstellen dat je jezelf daarmee bezighoudt, al heb ik van al die verschillende Amerikaanse accenten zelf totaal geen kaas gegeten (maar ik woon er dan ook niet). En ja, je opmerking over Amsterdamse Sjaan (‘Jean’) is natuurlijk helemaal fantastisch, moest er hardop om lachen. Ben zelf momenteel bezig met zelfstudie Thais (’t mag nog niet echt een naam hebben) dus herken die focus op uitspraak/toon etc. helemaal (en met name in het Thais is dat heeeeel belangrijk omdat bepaalde woorden verschillende betekenissen hebben afhankelijk van de uitspraak. Zo betekent ‘mai maai maai mai maai mai’ (of zoiets) ‘new wood doesn’t burn does it?’ in het Thais, nou, leer daar de juiste uitspraak maar eens van uit je hoofd (gelukkig is het een zin die ik never ever denk te hoeven gebruiken)…hahaha

    Beantwoorden
  • 12. Sisely  |  september 23, 2009 om 1:25 pm

    Is niet erg dingen hard op zeggen, dan weet je tenminste door dat je dat dan doet. Dat het wel in je hoofd blijft hangen. Ikzelf doe dat ook wel eens.

    Beantwoorden
  • 13. Y.  |  september 29, 2009 om 2:03 pm

    Kom hier toevallig terecht. Leuk logje over accenten. Ik woon sinds 3,5 jaar in Denemarken en vind het erg herkenbaar hoe jij met je accent bezig bent. Ik zit soms ook, vooral in de auto, woorden voor me uit te prevelen om de goede uitspraak te krijgen. Om vervolgens genadeloos door mijn vierjarige dochter verbeterd te worden🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



