Planning the work

oktober 26, 2009 at 10:42 am 5 reacties

Ongelooflijk hoeveel werk zo’n eetbare onkruiden tuin en workshop project eigenlijk kan worden.
Al dat werk en al de research die ik ervoor doe, ik begon me gister af te vragen of het de moeite allemaal wel waard is. Maar aan de andere kant, ik heb straks wel iets bijzonders.
Ik denk dat er genoeg geinteresseerden zijn en het oogsten voor onszelf wordt straks veel makkelijker.
Als alles allemaal goed gaat tenminste. En dat hangt af van de voorbereidingen.
Plan the work and then work the plan is het motto.

Ik zou tezijnertijd ook zaadjes van alle onkruiden voor verkoop beschikbaar kunnen stellen aan mensen die ook zo’n tuin willen beginnen. Sommige zaadjes zijn namelijk moeilijk te verkrijgen omdat de plant, alhoewel native to Pennsylvania, toch moeilijk te vinden is.
Maar ik heb nu bijna alles wat ik in mijn omgeving kan laten groeien. Bijna. Een van de planten die ik heel graag wilde hebben is de Jerusalem Artichoke.

Jerusalem Artichokes
Jerusalem Artichokes

Van de vader van een vriendin van een vriendin op facebook, die toevallig niet ver weg woont, kan ik wel wat wortels krijgen om direct te planten, dat is geweldig! Want ik heb wel zaadjes weten te bemachtigen maar wortels zijn veel beter, daar kan ik volgend jaar dan al wat van oogsten.
Ik zou over dit hele project wel een aparte blog kunnen bijhouden, als ik tijd had.

De layout is ook apart hoofdstuk.
Ik heb een oppervlak van ongeveer 30 x 75 ft tot mijn beschikking op de zuidkant die afloopt naar het zuiden.
Ik kan nog niet echt een leuke layout bedenken die ook praktisch is. Die kan ik eigenlijk pas gaan maken als ik van alle planten en struikjes precies weet welke pH waarde en andere grond omstandigheden bij ze past. Ik zal op een enkele plek ook wat schaduw moeten maken maar niet veel gelukkig. Tot nu toe zijn het alleen de blauwe viooltjes die schaduw nodig hebben. Ik ga op alfabetische volgorde en zoals je ziet ben ik nog niet door de hele lijst heen. Maar afgaande op waar ik verschillende planten heb gevonden denk ik niet dat ik veel meer schaduw nodig heb.
Dit is de lijst van planten/struiken die volgend jaar in de edible wild plant garden te vinden zullen zijn, met een beetje geluk:
Amaranth
Wild asparagus
Barberry – onder voorbehoud
Bayberry – onder voorbehoud
Blue violet
Butternut -staat al in de tuin
Catnip
Chicory
Cleavers
Coltsfoot
Common Chickweed
Common elderberry – onder voorbehoud
Galinsoga -deze kan ik nog niet vinden
Ground-cherry
Japanese knotweed -onder voorbehoud
Jerusalem Artichoke
Lamb’s-quarters
Ostrich fern
Oswego tea
Pennycress -kan ik ook nog niet vinden
Peppermint
Purslane
Red Clover
Rose
Sassafras
Sheep sorrel
Shepherd’s purse
Spearmint
Spearscale -kan ik ook nog niet vinden
Stinging Nettle
Strawberry
Winter Cress
Wood sorrel
Wild lettuce
Nou dat is toch een leuke lijst, niet?

Door dit project loop ik op mijn kruidenstudie alleen wel erg achter. Toch maar weer wat tijd voor maken vandaag.

Entry filed under: Eten, Gezondheid, Kruiden, Tuinieren.

Winterse plaatjes HAPPY HALLOWEEN!

5 reacties Add your own

  • 1. Petra  |  oktober 26, 2009 om 5:22 pm

    Ik vind het zo bijzonder te lezen, welke planten hier allemaal eetbaar zijn! Ik zou ze met geen twintig stokken door de kelen van mijn gezin kunnen proppen, maar het is leuk erover te lezen! Ik hoop ooit eens bij je te komen proeven, want mij lijkt het allemaal erg lekker.

    Beantwoorden
  • 2. Liesbeth  |  oktober 26, 2009 om 5:41 pm

    Wat een werk bobo! Wel blij dat je wat hebt om je energie in kwijt te kunnen. Be a good girl & do you homework 😉

    Beantwoorden
  • 3. Sisely  |  oktober 27, 2009 om 7:18 am

    Zo te lezen verveel je, je eigen niet.Suc6 met alles wat er op je pad komt. Je bent altijd welkom om een kijkje te nemen op mijn blog http://www.sisely.nl

    Beantwoorden
  • 4. Annemiek  |  oktober 28, 2009 om 9:38 am

    Dat zijn heel wat plantjes! Ik heb er een paar van opgezocht die ik niet kende, en blijkbaar heb ik nog meer eetbaar onkruid in de tuin dan ik dacht!

    Beantwoorden
  • 5. Bianca (Hollandranch)  |  oktober 28, 2009 om 6:57 pm

    Dat is zeker een hele lijst ! hopelijk werkt het weer en de insecten een beetje mee om het allemaal goed te laten groeien.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



