Eigen huis en Michelle’s tuin

december 6, 2009 at 7:31 pm 9 reacties

Het lukte me maar niet om een goed ontwerp voor mijn edible wild plant tuin te creeren.
Dat vond ik wel teleurstellend want stiekem dacht ik dat het een makkie zou worden. Ik heb vroeger immers vaak genoeg naar tuin klus programma’s gekeken om er wat van op te steken, dacht ik.
Maar, ik bakte er helemaal niets van.

Van lieverlee ging ik maar eens googlen op garden designs om inspiratie op te doen maar ik vond niets waar ik enthousiast van werd. En toen dacht ik ineens: Wat voor groentetuin heeft our First Lady eigenlijk?
Want zij is dit jaar toch een organische groentetuin begonnen.
Dus, ging ik even googlen op het ontwerp van de Victory Garden van het Witte Huis.
En toen kwam ik toch wel een heel mooi ontwerp tegen:

Eerlijk toegegeven, heb ik me erg vermaakt bij het idee dat ik precies dat ontwerp zou gebruiken maar toen dacht ik, waarom niet? Het is een goed ontwerp, ik kan er alle eetbare wilde planten in kwijt die ik perse wil kweken. En dat het de tuin van het Witte Huis is, vind ik alleen maar extra leuk!
Met wat aanpassingen in onze tuin, kan dit ontwerp ook heel goed bij ons aangelegd worden.
Het is net of ‘ie voor ons gemaakt is!;-)
Kijk maar:

Waar Mrs. Obama Butterhead Lettuce heeft, heb ik een butterfly garden geplanned, en waar zij Redleaf Lettuce heeft, plan ik een seating area, zodat je dicht bij de butterfly garden zit en je ook een mooi uitzicht op de verdere omgeving hebt. En ik heb ook voor mijn bijen een patch met bloemen.

Er moet nog wel wat gebeuren voor ik alles kan aanleggen.
Het stuk grond waar ik het wil hebben is nu rommelig met veel burdock, raspberry struiken, boompjes die weg moeten en andere eetbare planten die elders een plek moeten krijgen.
En dan moet alles nog een beetje egaal gemaakt worden want het loopt op sommige plekken flink af.
Dat kan mooi zijn, maar de regen kan op die manier alle jonge plantjes en zaadjes makkelijk wegspoelen, en dat willen we natuurlijk niet.
Maar voor de rest is ‘ie vrijwel pasklaar.

Ik verwacht niet dat mijn tuin gelijk al zo mooi wordt als hoe ik het nu in gedachten heb, en misschien zal het me ook niet lukken om alles in het eerste jaar al succesvol te laten groeien, maar ik kan wellicht een serieuze poging doen om zo ver mogelijk te komen.
Scott vond het weer een ambitieus plan maar hij gaat in elk geval iemand met een bulldozer en wat mankracht regelen en zorgen dat ik in de lente kan beginnen. Ik hoop maar dat het lukt!

Het zaai en transplant schema is ook bijna klaar.
Ik heb alle benodigde zaadjes en ook mijn contacten bij wie ik in de lente wat planten uit de tuin mag komen opgraven of ophalen zijn volledig op de hoogte. Mensen geven erg graag hun onkruid weg, dus dat scheelt haha!
Over een paar weken begin ik al met het ‘winterzaaien’ van een groot aantal plantjes. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan en of ze het zullen doen. Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan, maar er wel erg veel over gelezen. Dat kan schelen.

Of misschien moet het programma “Eigen Huis en Tuin” maar hier langs komen.

Entry filed under: Bijen, Eetbaar onkruid, Kruiden, Natuur, Tuinieren.

Twee awards En getagged! New York New York

9 reacties Add your own

  • 1. Inge  |  december 6, 2009 om 8:30 pm

    Ziet er helemaal top uit! Leuk hoor, ben erg benieuwd hoe het er uit zal zien als alles in bloei staat.

    Beantwoorden
  • 2. Sisely  |  december 7, 2009 om 4:44 am

    Doe maar rustig aan dan breekt het lijntje niet. Het heeft zijn tijd nodig nodig, maar het zal wel lukken.Suc6 ermee.

    Beantwoorden
  • 3. Annemiek  |  december 7, 2009 om 7:50 am

    Knap hoor hoe je het allemaal plant. Zelf doe ik altijd maar wat me op dat moment invalt. Hoe groot is het oppervlak?
    Je kunt ook eens naar de foto’s op de Cornell Plantations kijken, die hebben zo’n mooie tuinen met enorme variatie van planten.

    Beantwoorden
  • 4. Marjon (Vana)  |  december 7, 2009 om 9:23 am

    Dat wordt een “presidentiele” wilde planten tuin zeg! Handig zo’n ontwerp, maar wel veel werk vermoed ik. Misschien moet je er inderdaad maar eens een mailtje naar Eigen Huis en Tuin aan wagen, wie weet vinden ze het een leuk project 🙂

    Beantwoorden
  • 5. Natasja  |  december 7, 2009 om 1:35 pm

    Nou dat ziet er indrukwekkend uit. Ben benieuwd naar jouw eindresultaat, maar daar moeten we nog even op wachten. Hoe groot is het wel niet? Het lijkt alsof je er een aardig lapje grond voor moet reserveren. Veel succes met je nieuwe project!

    Beantwoorden
  • 6. Petra  |  december 7, 2009 om 4:05 pm

    Wat leuk, de tuin van het Witte Huis nagemaakt bij jullie! Als je hem klaar hebt, kun je entree heffen, hoeven mensen niet zover te reizen ;). Succes ermee, ik vind het knap, want mijn vingers zijn allesbehalve groen!

    Beantwoorden
  • 7. Bianca (Hollandranch)  |  december 7, 2009 om 10:40 pm

    Leuk project zo ! maar inderdaad heel wat werk, zal wel een poosje duren voor alles het goed doet hebben de verschillende planten niet verschillende grondsoorten nodig ? (ze groeien mij altijd te langzaam planten in de tuin 🙂

    Beantwoorden
  • 8. bagelsenspekkoek  |  december 8, 2009 om 7:23 am

    @Inge, ik ook, het is super spannend want ik heb nog nooit echt getuinierd.;-)
    @Sisely, thanks, ik denk ook dat het wel zal lukken.
    @Annemiek, het wordt grofweg dezelfde afmeting als de originele tuin, (het zal hier en daar misschien een halve ft schelen), 50 x45 ft. Die Cornell Plantations zijn wel erg mooi zeg, bedankt voor de link! Ik heb nog gekeken of ik gedetailleerde layouts kon vinden als idee voor mijn mini vlinder en bijen tuin maar daarvoor zullen we toch zelf naar de Plantations moeten, lijkt me erg leuk.
    @Marjon, misschien moet ik dat maar doen, of een Amerikaans programma aanschrijven, al heb ik die hier nog niet gezien, zo’n extreme garden make-over programma…
    @Natasja, de afmeting is grofweg hetzelfde als die van Mrs. Obama en wordt 50 x 45 ft (15.2 x 13.7 meter). Ik kan niet wachten om ermee te beginnen.
    @Petra, of ik groene vingers heb moet ik nog maar afwachten maar ik heb me goed voorbereid (denk ik). Ik zei ook al tegen Scott dat we hier wel een touristische attractie van kunnen maken maar hij ziet het nog niet helemaal geloof ik hahaha.
    @Bianca, sommige planten hebben inderdaad meer tijd nodig om goed wortel te schieten maar de meesten zullen, als alles goed gaat, het eerste jaar al aardig groeien. Er zat niet erg veel verschil tussen de benodigde grondsoorten. Er is een handjevol planten die een ietwat acidic soil nodig heeft maar de rest houdt van neutraal of kan goed gedijen in een wijde variatie van grondsoorten. Dat is weer het handige van onkruid.
    En me ook goed verdiept in Winter sowing waar ik veel positieve dingen over heb gelezen, en ik denk dat het zeker met onkruid erg goed zal lukken.

    Beantwoorden
  • 9. Nynke  |  december 15, 2009 om 7:15 pm

    Hee wat een goed idee die kruidentuin! Dat wil ik nu ook.. naast een groententuin, en het liefst bij het huis! (nu hebben we alleen een stukje community garden, volkstuintje dus, wel op loopafstand).. ik ben gek op tuinieren en een kruidentuin lijkt me ook heel erg leuk! Succes ermee, ik krijg ook alweer helemaal de tuinkriebels, helaas gaan we in de zomer (weer..)verhuizen en zit een uitgebreide tuin er voor ons komend jaar niet in 😦

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



