Waarschuwing:Niet voor mensen die heel erg van levende konijnen houden en jagen vreselijk vinden.

december 20, 2009 at 7:16 pm 5 reacties

Ik vind konijnen heel lief en schattig. Dat vind ik echt.
Maar ik vind ze ook heel erg lekker. Het vlees is heerlijk mals en heeft een specifieke smaak, een smaak die men hier ‘gamy’ noemt.
‘Gamy’ komt van ‘game’, wat het woord is voor dieren waar op gejaagd wordt en/of geschoten is. De jacht commissie heet ‘Game commission’.
Nou denk je als Nederlander natuurlijk:”Game is spel, dus het jagen op dieren wordt gezien als een spel”, maar zo is het niet. Game heeft een andere betekenis dan spel. Alleen weet ik niet waarom het ‘Game’ wordt genoemd.
Maar daar gaat het hier eigenlijk niet over.

Ik heb twee konijnen geslacht.
Hoe kwam dat zo? Nou,
ik was de vorige keer dus op zoek naar konijnenvlees en kon het nergens vinden. Ik wil het graag hebben omdat ik een sjiek kerst dineetje ga plannen.
Op kerstavond vieren we het zoals altijd, bij Scott’s ouders met een typisch ‘landelijk'(lees alledaags) menu, maar ik krijg mijn zin op de avond voor kerst. Dan haal ik effe wat uit de kast;-).

Buurman Gene, aan de overkant van ons veld, jaagt vaak op konijnen en heeft er ook een speciale hond voor. Een Beagle.
Ruim twee jaar geleden, in de winter, hing hij een plastic zak met een vers gevild konijn aan onze brievenbus, bij wijze van welkomst cadeau.
Hij was dan ook de eerste die ik belde om te vragen of hij wat ging schieten, maar ik kon hem maar niet te pakken krijgen. Ik vreesde dat hij met zijn vrouw op vakantie was voor de holidays en daarom moest ik op zoek naar andere mogelijkheden.
Na de Walmart toestand kreeg ik de buurman gelukkig eindelijk te pakken. Ze waren een paar dagen flink aan het shoppen geweest en daardoor niet bereikbaar.
Hij was inderdaad van plan om konijnen te schieten die week, als het koud genoeg werd.

Gene en zijn vrouw Dorothy zijn allebei niet de jongsten en ik wil ze beslist niet aan het werk zetten.
En omdat niemand anders hier op konijnen jaagt en Gene ooit te oud wordt om dit te blijven doen, zou ik er goed aan doen om het zelf te leren.
Leren jagen en leren villen.
Eerst maar villen, want als ik dat al niets vindt dan heeft jagen ook geen zin.

Dus, heb ik Gene gevraagd me te bellen zodra hij er twee had geschoten en dan zou ik hem helpen met villen. En donderdagmiddag belde Dorothy met het goede nieuws. Ik kleedde me warm aan en ging op weg, want het villen doen ze meestal niet in een lekkere warme keuken maar buiten of in een koele kelder.

Gene was al bezig het aanrecht in zijn kelder schoon te maken. Dorothy stak voor ons de houtkachel maar aan want het was toch wel erg fris. Zelf ging ze maar naar boven want ze houdt niet van dat bloederige gedoe.
Uit zijn tas haalde Gene twee konijnen. In geuren en kleuren vertelde hij over hoe hij ze geschoten had en van welke afstand. Hij had de magen er al uit gesneden in het veld.
Dat moet zo snel mogelijk gedaan worden anders blazen de magen op en komt er een stof vrij die het vlees verpest.
En dan begint het villen en schoonmaken. (NIET LEZEN ALS JE AL WEET DAT JE HIER NIET TEGEN KUNT)
Eerst maak je door de huid een snee over de middel en kun je min of meer de huid als een broek en een trui ‘uittrekken’. Bij de pootjes zit het erg vast en daar knip je de huid en botjes door met een tang. Dan snijd je het hoofdje los van de romp en Gene gooit het dan in de houtkachel.
Dan duw je de achterpootjes uit elkaar en snijdt je met een scherp mes het ‘kont’ botje door en haal je eventuele poep, niertjes en overgebleven ingewanden eruit. En dan snijd je de pootjes van de romp.
Daarna goed spoelen.
En dan ziet het er precies zo uit als hoe het bij de Albert Heijn in de koeling ligt. Of bij de slager.
Ik vind het niet leuk om te doen, zeker niet als het konijn nog een beetje warm is, maar toch vind ik het niet erg genoeg om het niet te doen. Ik weet dat ik meer van het gerecht zal genieten dan wanneer ik het vlees gekocht zou hebben bij een dure slager. Misschien heel raar maar zo voelt het toch.

Gene deed de stukken in een pan met koud water en zout. “Hier, neem de pan maar mee, die komen we later wel weer ophalen.”

En zo reed ik in de jeep van Scott’s ouders(want Scott was met onze auto weg), met Van Halen op de radio en een pan met stukken zelf geslacht konijnenvlees heuvel op en af naar huis.

Als dit trouwens geen integratie is weet ik het ook niet meer.

Entry filed under: Eten, Integreren, Jagen, Kerst, Liberty, Natuur. Tags: .

Walmart Regifting

5 reacties Add your own

  • 1. Cisca  |  december 20, 2009 om 7:49 pm

    Dit is zeker integratie…

    Ik hou trouwens best van levende konijnen…😉

    Beantwoorden
  • 2. Annemiek  |  december 20, 2009 om 9:05 pm

    Had je ooit gedacht dat je dit nog eens zou doen? Ik vindt dit eigenlijk meer natuurlijk dan hoe de beesten op een massaboerderij vet gemest worden. Hoewel ik dit nog nooit gedaan heb. Nou, 2 beagles hebben we al🙂
    O ja, mijn vader vertelde laatst dat hij een haas aangereden had (in NL) en hij had hem opgeraapt en die is in de pot gegaan.

    Beantwoorden
  • 3. Sisely  |  december 21, 2009 om 8:12 am

    Is wel erg zeg, maar ja de mens wil vlees eten. Alhoewel ikzelf er niet van houd.

    Beantwoorden
  • 4. Inge  |  december 21, 2009 om 3:48 pm

    Ik ben type hypocriet en eet graag vlees (okay, kip) maar aan slachten doe ik niet mee.

    Succes met je diner.

    Beantwoorden
  • 5. bagelsenspekkoek  |  december 21, 2009 om 7:31 pm

    @Ciska, ik ook wel hoor😉
    @Annemiek, ik had inderdaad nooit gedacht dat ik dit zou doen. Haha dat het eten van roadkill ook in NL voor komt, als je er snel genoeg bij bent is het inderdaad geen gek idee. Die Beagles zal je zeker nog specifiek moeten trainen denk ik?
    @Sisely, ja het is best zielig maar ja.
    @Inge, vind ik toch niet hypocriet, ik zou het ook liever niet doen als het anders kon. Maar als zelfs locale slagers me er niet aan kunnen helpen moet ik het maar zelf doen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



