Pest control

januari 13, 2010 at 1:35 pm 5 reacties

Omdat het zo koud is hebben we iets minder last van vliegen en lieveheersbeestjes.
Van de herfst zat ons huis weer onder helaas, het stikte ervan. En wij dachten dat alles nu goed geisoleerd was maar die krengen kropen gewoon naarbinnen door de ruimtes tussen de deuren en deurposten want, die bleken dus helemaal niet lekker te passen.
Eerst hebben we een vriend die klusjesman is laten langskomen die met wat isolatie materiaal aan de gang is geweest maar dat was niet echt succesvol. Een andere manier om de deuren passend te maken blijkt er niet te zijn.
Wat mij betreft gaan er Nederlandse deuren en deurposten in, ik heb nog nooit zulke slechte deuren gezien als hier, of ligt dat aan mij?

Ik heb gezocht en gezocht naar niet giftige middelen voor in en om het huis en rond gevraagd.
Van kennissen hoorden we dat Suspend SC erg goed werkt. Zij laten drie keer per jaar een exterminator langskomen om het huis van buiten en binnen te sprayen en zijn er erg enthousiast over. Al is het wel giftig, maar alleen als het nat is. De mist moet je niet inademen, maar zodra het droog is, is het onschadelijk voor mensen en huisdieren. Zeggen ze.

Ik vond het idee van gif in het huis allerminst aantrekkelijk maar er moest iets gedaan worden. De flystrips hielpen weinig, de mint olietjes, vinegar en lavendel hielpen niets. En als je weet hoe erg het hier kan worden met die rotbeesten… (hier kan u meer lezen over de strijd tegen deze insektenDe strijd kan beginnen! en Ongedierte grrr)

Ik ging overstag en liet de gifspuiter langs komen. Die tijdens het sprayen van het exterieur min of meer stond te douchen in het gif. Zonder bescherming. Zonder handschoenen, oogbescherming en mondkapje.
Nou denken veel mensen hier dat bescherming overbodig is dus ik denk er maar het mijne van.
De deur en raam posten aan de binnenkant werden ook even gesprayed of het niets was.
Hij vond het maar overdreven dat ik mijn kruiden afdekte en verplaatste naar een ‘schoon’ gedeelte waar ik ze heb laten staan tot uren na het sprayen. Eigenlijk wilde ik ze niet eens meer in het raam zetten. Heb ik toch maar gedaan en besloten dat deze plantjes alleen nog voor de sier zijn.

Okay, het werkt fantastisch. De beestjes komen nog steeds binnen maar ze gaan snel dood zodra ze met de deur of raamposten in aanraking zijn gekomen. Het is wel een verademing om niet meer overal gezoem te horen, dat er geen lieveheersbeestjes in je haar vliegen of op je nek landen of in je bed kruipen als je ligt te slapen.
Maar het bevalt me niet dat we dit spul gebruiken.

Op Facebook heb ik wat tips gevraagd en ik kreeg ideeen waarvan ik er een paar van ga proberen.
Cedar olie (bedankt Tink:-)) wat mij bij nader inzien het meest trekt van alle ideeen.
-Old spice (van een studiegenoot)
-en Pyrethrin spray (van de man van de bijenwinkel) De Pyrethrin spray vind ik ook de moeite waard om te proberen.
Al denk ik dat ik met deze spray wel de hele tijd aan de gang ben met sprayen want deze blijft niet, zoals de Suspend SC, actief voor drie maanden maar breekt snel af.

Wie heeft nog meer goede ideeen en/of goed ervaringen met Cedar oil of Pyrethrin?
Of wie weet of Suspend SC werkelijk onschadelijk is?

Entry filed under: Natuur. Tags: .

Jury gedoe en huurder C De workshops staan geplanned

5 reacties Add your own

  • 1. Sisely  |  januari 13, 2010 om 1:50 pm

    Ongedierte is nooit fijn, en daarom als het koud is komen ze naar binnen.Helaas pindakaas kan ik je niet helpen met middelen er voor, jawel een middel heb ik dat is kapot maken.Tja is wel dierenmishandeling kweet het.Maarja wil je er van af zijn, en trouwens je kan ze ook weer naar buiten brengen.Volgens mij gaan ze ook wel weer weg.

    Beantwoorden
  • 2. Petra  |  januari 13, 2010 om 2:48 pm

    Bah, dat jullie al die insekten in huis hebben! Wij hebben hier zo af en toe een stinkbug lopen, waar ze vandaan komen is me een raadsel. Gelukkig maar een enkeling echter. Geen ervaring me die produkten.

    Beantwoorden
  • 3. Tink  |  januari 14, 2010 om 4:11 am

    Bibi, wat ik ook wel gebruikt heb is Diatomaceous Earth. Je kan het buiten en binnen gebruiken. je moet je d’r maar even in-lezen.

    Hier zijn alvast een paar url’s:
    http://www.ghorganics.com/DiatomaceousEarth.html
    http://www.dirtworks.net/Diatomaceous-Earth.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Diatomaceous_earth

    Je moet het eigenlijk bij de bron aanpakken anders blijf je bezig. heb je een idee waarom ze binnen komen? Het is niet normaal dat lieveheersbeestjes binnen zijn. Het zijn namelijk pest bestrijders, ze eten bepaalde ongedierte op en zijn ideaal voor in je groente tuin. Ik schaf er altijd een paar doosjes aan. Dus wellicht dat de beestjes iets te eten hebben binnen of weten dat het daar is en er naar op zoek zijn?

    Heb je hun broed plaatsen bestudeert? Als je weet waar ze broeden bv zoals mosquitos in stilstaand water dan kan je daar beginnen om het broeden tegen te gaan en zo de life cycle te verbreken. Misschien moet je je daar ff in verdiepen.

    Voor de vliegen hetzelfde verhaal, ze moeten ergens dichtbij in grote getale broedgrond hebben. je ziet eigenlijk alleen maar zon’n grote hoeveelheid vliegen op een farm waar ze broeden in de mest.

    Ik hoop dat die DE helpt, ik denk dat dat het effectiefste is.
    Het idee dat als het gif dat gespoten is geen gif meer afgeeft als het droog is is denk ik en fabeltje. Als die beestjes dood neer vallen kan je er wel van uit gaan dat als jij dat kozijn beet pakt je ook gif aan je handen krijgt.

    Eigenlijk hetzelfde als met verf, mensen denken dat als het droog is de giftige dampen ook weg zijn. Niets is minder waar, verf kan 5 jaar lang giftige dampen afgeven.
    Meer informatie dan je nodig had hé?😉

    Beantwoorden
    • 4. bagelsenspekkoek  |  januari 14, 2010 om 7:39 am

      Woah Tink, je bent echt een bron van informatie;-), en het is ook zeer welkom.
      Het probleem met die lieveheersbeestjes is dat ze met miljoenen ergens in deze buurt worden gedropped inderdaad met als bedoeling om andere ongedierte te bestrijden. Soms zie je hele zwarte wolken ineens uit een veld opkomen en ergens anders neerdalen. Ons huis zat van de herfst weer helemaal onder aan de buitenkant en ze komen per ongeluk binnen omdat ze nou eenmaal overal komen waar ze kunnen komen. De deuren zijn nu niet te verbeteren want geen renovatie centen momenteel. Waar ze broeden is feitelijk overal, in het veld en op ons huis.
      Die vliegen komen hier omdat dit jarenlang een boerderij is geweest en het zit kennelijk in hun systeem dat ze hier moeten zijn.
      Ik heb ook precies dat gevoel van dat gif dat zogenaamd niet meer schadelijk is als het opgedroogd is en ik kwam datzelfde artikel tegen van de Suspend victim. Alleen vreemd dat dat de enige is die ik kan vinden, maar nog vreemder vind ik dat ik helemaal geen informatie kan vinden over gif gehalte na opdroging en hoelang het actief blijft, en over het effect op de gezondheid bij long term gebruik. Ik heb Bayer al geschreven met deze vraag maar ik verwacht er weinig van. (Begin me net een Erin Brockovich te voelen)
      Dus ik ga jouw links doorspitten.
      Hartelijk dank Tink!

      Beantwoorden
  • 5. Tink  |  januari 14, 2010 om 4:32 am

    Nog en web site over de toxix rate.

    http://www.beyondpesticides.org/infoservices/pesticidefactsheets/toxic/pyrethroid.htm

    De stof naam van Suspend SC is deltamethrin.

    Ik begrijp dat je het dus ook binnen gebruikt hebt? ik kan eigenlijk alleen maar informatie over het gebruik buiten vinden maar niet over in huis gebruik.
    1 rapport van iemand in 2002 die het binnen gebruikt heeft:
    http://www.getipm.com/articles/letters/suspend-sc.htm

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



