Winterzaaien

februari 23, 2010 at 1:41 pm 3 reacties

Ik droomde vannacht dat ik in een grote groene heuvelachtige weide liep, door een zee van paardebloemen. Ik dacht, jammer dat ik geen tas mee heb, ik wou dat ik ze kon plukken om thuis lekker dandelion fritters van te maken.
Maar vanmorgen kon ik niets vinden dan garlic mustard(niet zo heel erg interessant als een edible), cleavers en weegbree rosettes. Maar, ik vond ook nieuwe jonge mullein blaadjes. Nog even en ik kan weer verse mullein thee maken!
Ik heb inmiddels ook duizenden zaadjes van eetbare wilde planten (onkruid) ge-‘winterzaaid’.
Perfect voor wie, net als ik, te ongeduldig is om te wachten tot na de laatste vorst. Die laatste vorst kan bij ons namelijk nog in juni voorkomen en zo lang ga ik niet wachten uiteraard.
Een ander voordeel van winter zaaien is dat je er praktisch geen omkijken naar hebt en je planten sterker worden. Ook is het slagings percentage hoger dan wanneer je binnen zou beginnen.
Ze gaan immers mee met het natuurlijke proces, het vriezen en dooien en het stijgen van de temperatuur.
Net als wanneer ze in het wild in de aarde zouden zijn gevallen. Alleen nu zijn ze beschermd, ze zijn veilig voor vogels en viervoeters en ik heb er voor gezorgd dat overtollig water uit de bakjes kan druppelen.

Je kan er alles over vinden op deze site.
Omdat ik duizenden zaadjes heb, ben ik al in december begonnen met zaaien. Zie hier een gedeelte van het resultaat, tot nu toe:

Ik hoop dat ik dit project over een maandje of anderhalf geslaagd kan noemen.

Entry filed under: Eetbaar onkruid, Natuur, Tuinieren, winter. Tags: .

Valentijnsdag, MLM en Ghost hunters Wow!

3 reacties Add your own

  • 1. Sisely  |  februari 23, 2010 om 1:44 pm

    Proberen is het altijd wel waard, suc6 ermee.

    Beantwoorden
  • 2. Petra  |  februari 23, 2010 om 7:06 pm

    Heerlijk, een veld vol paardenbloemen, daar kan ik nu ook van dromen!

    Beantwoorden
  • 3. Annemiek  |  februari 28, 2010 om 6:13 pm

    Dat zijn al heel wat bakjes. Ik moet er ook mee beginnen. Krijg je geen schimmel in die dichte bakjes? Je gebruikt ook vanalles zie ik. Dat doe ik ook altijd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



