gif.

maart 20, 2010 at 10:55 am 11 reacties

Na lang beraad heb ik moeten besluiten om toch maar weer die gifman te laten komen om ons insekten probleem aan te pakken. Er is helaas gewoon geen goed alternatief. De natuurlijke alternatieven zijn niet afdoende en werken niet tegen lieveheerstbeestjes. Een spray die ik gericht naar insekten moet spuiten is absoluut geen optie. Tenzij ik er een 24/7 job van wil maken om overal in huis continu te sprayen. Andere sprays werken wat langer maar nog steeds niet lang genoeg. En een alternatief in poedervorm gaat ook niets uithalen. Lieveheersbeestjes zijn in feite niet te bestrijden.
Ik heb allerlei andere trucjes geprobeerd maar helaas werkt er niets tegen ons probleem. Oh als ik die personen die vroeger ooit hebben besloten om de luizenplaag te bestrijden met enorme hoeveelheden geimporteerde lieveheersbeestjes, zou ik ze die lieveheersbeestjes door de strot duwen.
Er is ook geen vogelsoort die vooral lieveheersbeestjes eet, of men moet er een creeeren….
En die vliegen… dat komt natuurlijk omdat ons huis vroeger een farmhouse was. Dat zal op een gegeven moment wel minder worden, plus die zijn een stuk minder irritant.
Maar die lieveheersbeestjes, dat blijft. Met een beetje mazzel trekken ze verder en slaan ze onze streek komende herfst over. Maar je weet het nooit.
Overal waar ze landen en zich voortplanten laten ze een teken achter waardoor volgende kolonies er steeds terug zullen komen. Wij kunnen dat teken niet ruiken of zien, laat staan verwijderen.
Tenzij je je huis en de hele omgeving platbrandt, zal dat spoor blijven bestaan. Ook al zet je een nieuw dak op je huis en vervang je de hele siding.

Het eerste jaar na de verbouwing hadden we geen enkele last van insekten in huis. Dus wij dachten dat alles goed gesealed was. Maar vorig jaar herfst, toen waren ze er weer en bleken de deuren niet goed afgesteld en zijn ze met geen mogelijkheid helemaal dicht te krijgen en het waren toch goede kwaliteit deuren.
Dat krijg je als niets in je huis helemaal recht is.
Dus omdat ons oude farmhouse niet recht te krijgen is en onze dure deuren niet goed sluiten moeten wij gif spuiten.
Ik ben absoluut tegen sprayen maar als we niet sprayen, kunnen wij hier niet leven.

Afgelopen dinsdag, de dag voor de gifman kwam heb ik ruim zes uur besteed aan het nauwkeurig afplakken van alle deurkrukken en oppervlaktes op de raamkozijnen die je zou aanraken als je de ramen open wilt zetten of lappen.

De gifman kwam. Eerst de boel buiten flink bespoten met een lekkende container en sprayer. Zonder handschoenen of enige bescherming stond hij daar lekker in de spray mist.
Ik heb goed gekeken tot waar het kwam, en gelukkig komt het niet in de buurt waar mijn tuin gaat komen. Maar ik heb wel bedacht dat ik toch wat ga fabriceren om de tuin efficient af te kunnen dekken want het zal maar eens flink gaan waaien als hij daar weer eens staat in de toekomst.
De gifman is op zich best een aardige man en weet te vertellen dat het gif wat hij binnen gebruikt helemaal niet schadelijk is voor mensen. Hij spuit hier bij ruim zeventig andere huizen. En er is nog nooit iemand ziek van geworden, zegt hij. Dat vind ik toch altijd zo’n domme opmerking en ik geloof het ook niet.
En ook vind ik zijn grauwe huidskleur en de geel/groenige teint rond zijn ogen verontrustend.

Ik word hier erg verdrietig van. Als we geen andere verplichtingen hadden, had ik onze koffers gepakt.

Ik hoop dat ik ongelijk heb, dat het de gezondheid en het milieu inderdaad helemaal niet aantast en dat ik over vijf of tien jaar niet hoef te zeggen: Zie je nou?! Ik had gelijk!
Dat hoop ik echt. Maar eigenlijk weet ik dat de kans groot is dat dit later zo’n geval wordt van “sja, dat was hoe we dit vroeger gewoon deden, de fabrikant zei dat het veilig was maar toen wisten we dit allemaal nog niet”.

Entry filed under: Gezondheid, Natuur. Tags: .

Nieuws uit de natuur Nieuwe Blog

11 reacties Add your own

  • 1. Natasja  |  maart 21, 2010 om 1:43 pm

    Pas maar op met dat gif, je weet inderdaad maar nooit. Ze zullen het toch zeker wel getest hebben?

    Beantwoorden
    • 2. bagelsenspekkoek  |  maart 22, 2010 om 4:01 pm

      Of het getest is… ik ben er niet gerust op. Ik heb de fabrikant nu al twee keer benaderd met de vraag wat er bekend is over het gebruik in huis op lange termijn en daar krijg ik geen antwoord op.

      Beantwoorden
  • 3. Sisely  |  maart 21, 2010 om 1:53 pm

    Gif is gif… en dat is ook gif voor de dieren, maarja je wil wel van dat ongedierte af.Dus toch maar gif gebruiken, doe maar voor zichtig.

    Beantwoorden
    • 4. bagelsenspekkoek  |  maart 22, 2010 om 4:02 pm

      We zijn zo voorzichtig mogelijk, manlief vond het eerst een beetje overdreven maar uiteindelijk begreep hij mijn zienswijze wel en hielp gelukkig mee.

      Beantwoorden
  • 5. roots2wings  |  maart 22, 2010 om 1:32 am

    Die lieveheersbeestjes zitten dus niet alleen bij jullie, want ook hier in de Kempen zijn ze een ware plaag! Al hebben wij er per week misschien maar een 50-tal binnen. Eerst trachtte ik ze in de stofzuiger te zuigen, maar man, dat stinkt!!!! Dus nu ga ik op stap met keukenrol, en plet ik ze een voor een dood. En spoel ze door de toilet, want ook in de vuilzak stinken ze.
    Hopelijk werkt het gif. Voor die beestjes, en niet voor de rest van de omgeving.

    Beantwoorden
    • 6. bagelsenspekkoek  |  maart 22, 2010 om 4:00 pm

      Oh joh die geur is zo ontzettend vies van die lieveheersbeestjes, ik had geen idee dat ze bij jullie ook zo erg waren! Nog meer redenen om zo snel mogelijk te vertrekken;-)

      Beantwoorden
  • 7. Bianca (Hollandranch)  |  maart 22, 2010 om 6:28 pm

    Die beestjes stinken vreselijk en hier bijten ze ook nog. Ik hou helemaal niet meer van lieveheersbeestjes. Ik ben ook geen voorstander van gif, ik heb een professioneel gif dat ik zelf meng en het helpt tegen van alles, zelfs enge enge spinnen die vieze wonden kunnen maken, ik vind het gif niet fijn maar de insecten zijn nog erger. Kun je geen ” overlappende” hordeuren kopen/(laten) maken, dus die groter zijn qua omvang dan je huidige deuren ? Ons huis is ook niet helemaal recht maar het werkt vrij goed om beestjes buiten te houden.
    Sterkte ermee !

    Beantwoorden
    • 8. bagelsenspekkoek  |  maart 23, 2010 om 7:12 am

      Ja inderdaad, ze stinken EN ze bijten, ik vind ze naar muffe pindakaas met bloed ruiken JEK!
      Maarre die hordeuren, dat is wel een heel goed idee vind ik!
      Nou gaat een deur wel naar buiten open wat het wat lastig maakt maar ik ga toch eens kijken of dit bij ons te doen is want dat zou inderdaad erg goed helpen. Heb je misschien ook een foto van je hordeur? En wat voor gif gebruik jij?

      Beantwoorden
  • 9. Inge  |  maart 23, 2010 om 3:09 pm

    ik vond je stukje al erg, maar nu ik over die stank en bijten lees, ben ik echt voor gif. Maar ik snap ook dat je het onprettig vind. Misschien een weekje uit logeren?

    Beantwoorden
  • 10. Nynke  |  maart 23, 2010 om 4:46 pm

    wow, jullie hebben ze dus ook al, hier ook veel van die beestjes in huis als stinken ze (nog??) niet..dus ik laat het maar…. ze zullen wel verdwijnen in de zomer en bovendien gaan wij ook verhuizen.
    geen flauw idee dat ze zo kunnen stinken en bijten!

    Beantwoorden
  • 11. Bianca (Hollandranch)  |  maart 23, 2010 om 7:02 pm

    Ik heb ook een deur die naar buiten opengaat, hij is linksdraaiend, de hordeur aan de binnenkant gaat naar binnen open ook linksdraaiend, Je moet alleen elke keer 2 deuren opendoen maar dat heb ik er graag voor over.
    Ik heb aan de binnenkant van het huis ruim rondom het kozijn van de buitendeur heen planken aan de muur gemaakt en daar zitten de scharnieren van de hordeur aan vast.
    “Mijn” gif is Cyper WP, het laat een residu achter (op je muren bijvoorbeeld) waardoor beestjes die eroverheen lopen later alsnog voortijdig het hoekje omgaan.
    Mocht je een foto willen van de deur stuur dan even een email aan hendriks@windstream.net

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



