De eerste beer dit jaar

augustus 10, 2010 at 9:52 am 10 reacties

Soms heb je onverwachts interessante ontmoetingen als je veel buiten bent.

Vorige week, toen ik terug kwam van het joggen, zag ik uit ons veld vlakbij het huis een roodbruine vos tevoorschijn komen.
De wind kwam van zijn kant dus hij rook me niet maar ik had Lily, de hond van de buren bij me en die begon te blaffen, waarop de vos snel weer verdween in het veld.
Een paar seconden later, hoorde ik vanuit datzelfde veld het gesnuif van een hert, het geluid wat ze maken om anderen te waarschuwen voor gevaar.
Ik volgde het geluid en naderde het veld waarin de vos was verdwenen en zag daar een mannetjes hert met een middelgroot gewei en een vrouwtjes hert. Ze hadden waarschijnlijk de vos in de gaten, of de wind was gekeerd en ze roken ons, dat kan ook natuurlijk…
Toen ik eraan kwam met Lily bleven ze eerst een tijdje naar me staren maar toen Lily enthousiast naar ze toe rende, gingen ze er toch maar vandoor.

Ik was gisteren wat aan het opruimen in de tuin tussen de nasturtiums en calendula’s, toen ik ineens het bekende gezoem van de kolibri hoorde.
Alleen was het er meer dan een. Ik keek op en zag drie kolibri’s, die om mij heen zoemden, en toen snoepten van de nasturtiums en de zonnebloemen die iets verderop stonden. Een paar keer was er een kolibri die een paar seconden vlak voor mijn gezicht bleef hangen om weer wat te snoepen van de nasturtiums. En ook zag ik ineens flink wat vlinders, wel vier verschillende soorten; kleine witte en gele vlinders en oranje/gele en oranje/blauwe monarchs.
Ik had natuurlijk ook hier mijn camera niet bij me dus heb ik wat gegoogled voor jullie:

Maar soms is het wel een beetje eng.
Vanmorgen was ik een beetje te lui om te joggen en besloot een andere route te nemen voor een lange wandeling. De wandelroute is erg heuvelachtig met stijle hellingen. (Voor joggen heb ik een route met een lange flauwe helling naar boven en een korte stijle helling naar beneden. Dat hou ik beter uit met mijn knie.)
Ik was nog maar een paar minuten aan het lopen toen ik op ongeveer tien meter afstand (kan ook wel iets meer zijn geweest), iets uit een maisveld zag komen.
Het was iets zwarts en groots, met twee oortjes, met twee ogen en een snuit. Yaiks! Een beer!
ook hier een gegooglede illustratie:

De beer zag mij en bleef stil staan. En ik ook.

M’n hart bonkte in m’n keel en ik dacht, wat een grote beer, ik moet toch eens opzoeken wat ik moet doen als ik een beer tegenkom, wegrennen, doodliggen of aanvallen? En waar is Lily? zou Scott me vanaf hier kunnen horen, waarom heb ik mijn fluitje niet mee, ik hoop dat als de beer me aanvalt, hij/zij me niet het maisveld in sleept waar ik pas over een week of wat gevonden wordt, misschien moet ik schreeuwen, wat zal ik schreeuwen, of een aanvals beweging maken! dat helpt ook bij eigenwijze koeien.

Ik maakte een aanvals beweging.
De beer schrok niet echt maar draaide zich rustig om en verdween weer in het maisveld.
Wat een opluchting. Maar nu had ik niet zoveel zin meer om daar langs te lopen. En hardlopen leek mij nu opeens een veel beter idee.
Ik liet de wandel route links liggen (letterlijk) en nam de jog route waar ik halverwege altijd begroet word door Lily die altijd de rest van de route met mij meerent tot aan huis. Dat voelt toch veiliger.
Deze foto is niet gegoogled;-)

Scott baalde dat hij nog geen beer of vos heeft gezien dit jaar. Jaja, ik ben toch maar een bofkont.

Entry filed under: Natuur, Sporten, Tuinieren. Tags: .

Willie Nelson en nieuwe ontwikkelingen Druk weekend

10 reacties Add your own

  • 1. Liesbeth  |  augustus 10, 2010 om 3:01 pm

    aaaaah ’t is gevaaqrlijk daar!

    Beantwoorden
    • 2. B.  |  augustus 15, 2010 om 7:04 pm

      ja het is een wonder dat ik nog leef haha

      Beantwoorden
  • 3. Annemiek  |  augustus 11, 2010 om 7:31 pm

    Nou zeg, zomaar een beer tegenkomen! En ik zie er hier maar geen, maar goed ook eigenlijk. Hopelijk weten die beren niet wat je daar in je gastenkamer hebt hangen!

    Beantwoorden
    • 4. B.  |  augustus 15, 2010 om 7:05 pm

      Of misschien zou het beter zijn als ze het wel weten😉

      Beantwoorden
  • 5. Natasja  |  augustus 12, 2010 om 8:38 am

    Ik had het al gelezen op Facebook, maar jeetje…ik zou hem ook niet willen tegenkomen. In tekenfilms zien ze er altijd zo lief uit…zo’n Winnie de Pooh ziet er in het echt toch heel anders uit ;-)!

    Beantwoorden
    • 6. B.  |  augustus 15, 2010 om 7:06 pm

      In het echt is het wel even anders ja, die grote klauwen en die bek met vleesverscheurende tanden brrrrr en dan lees ik op Petras blog ook nog dat ze in bomen kunnen kllimmen!

      Beantwoorden
  • 7. Bianca Hendriks  |  augustus 12, 2010 om 8:52 pm

    Ik vind het prachtige dieren maar ben wel blij dat ze hier niet (meer) zitten pfff ze kunnen echt akelig snel zijn brrrr

    Beantwoorden
    • 8. B.  |  augustus 15, 2010 om 7:08 pm

      Snel en onberekenbaar ook. ze zeggen hier dat ze alleen aanvallen als je ze laat schrikken of als je per ongeluk tussen hun en hun jonkies terecht komt. Ze hebben nu nog geen jonkies maar voor hetzelfde geld was de beer erg van mij geschrokken toen ie het veld uitkwam. Het blijven wilde dieren…

      Beantwoorden
  • 9. Petra  |  augustus 15, 2010 om 12:45 pm

    Vossen en herten hebben we hier ook volop. Soms vind ik de herten ook eng, vooral de mannetjes met Cosmo. Zo dichtbij een beer zou ik doodeng vinden!!!

    Beantwoorden
    • 10. B.  |  augustus 15, 2010 om 7:09 pm

      Ik heb dat ook met mannetjes herten, met die geweien, ik ben dan altijd bang dat dat hert mij als gevaar ziet en het gevecht aan wil gaan.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



