Jerusalem artichokes en pompoenen

oktober 11, 2010 at 9:32 am 9 reacties

De ochtend na de bruiloft hebben we de ouders van ons nichtje geholpen die al druk in de weer waren om alle tafels en stoelen weer in te laden en terug te brengen naar de kerk, het verhuur bedrijf en het dorpshuis.
Ze waren zo dankbaar dat ze onze schuur hebben mogen gebruiken en wilden ons betalen voor elektriciteit. Maar dat is natuurlijk onzin!
We vonden het zelf net zo leuk dat haar dochter onze schuur had gekozen als receptie locatie.

Daarna heb ik 3 gallon lavendel limonade ingevroren en ook ruim 4 overgebleven taarten van wie we niet weten wie ze gemaakt hebben, da’s wel jammer. Ik hoef het hele jaar in principe geen desert meer te kopen. Al koop ik dat zowiezo al nooit.

En ook heb ik wat werk verricht in mijn tuin.
Een paar weken geleden waren dus al mijn Jerusalem artichokes (Helianthus tuberosus) omgewaaid waardoor de wortels omhoog waren geheveld.


Op zich was dat wel handig omdat ik er zowiezo minstens de helft uit moest halen omdat het volgend jaar anders veel te dicht begroeid wordt.
Een paar stronken hebben we met wortels en al op andere plekken geplant maar er zitten nog zo ontzettend veel wortels in de grond die van de lente weer uit zullen schieten.
Ik begon dit jaar met slechts 12 kleine tubers (wortels) en elke tuber is uitgegroeid tot een flinke kluit met minstens honderd nieuwe tubers.
Kun je je wel voorstellen hoeveel we volgend jaar zullen hebben. Best mooi natuurlijk want al die wortels zijn eetbaar en gezond en gedurende de hele herfst, winter en begin van de lente te oogsten. Bovendien vind ik ze ook ontzettend lekker. Maar in mijn tuin moet ik wel goed opletten dat ze niet alles gaan overnemen.

Dus ben ik vandaag begonnen met het doorspitten van een hoekje van het bed waar ze groeiden.
Met het graven en afspoelen in een emmer water was ik wel een tijd bezig. Ik bleef maar wortels tegenkomen.
Sommigen waren iets te lang blootgesteld geweest aan licht en beter geschikt om weer ergens te planten. Maar dit is slechts een gedeelte van wat er van een stronk af is gekomen.

Het lekkerste is om ze te schillen, en dan in boter te bakken met knoflook, laurierbladeren, zout, peper en thyme of salie. Mmmmm!

Dan wilde ik even laten zien wat er is gebeurd met deze pompoen die we vorig jaar van mijn vader hebben gekregen. Dit was de pompoen van vorig jaar:

En dit zijn de kinderen van deze pompoen:

En vandaag stuurde Gwen me deze foto van mij met de opgezette beer die we vorige week hebben opgehaald bij de taxidermist:

Gisteren vond ik al weer de eerste lieveheersbeestjes in de keuken, dus ik moet helaas ook weer de gifsproeiers bellen:-((

Entry filed under: Eetbaar onkruid, Eten. Tags: .

Bruiloft van ons nichtje Herfst festival

9 reacties Add your own

  • 1. Petra  |  oktober 11, 2010 om 1:15 pm

    Jee, die beer! Wat een enorm dier! Hier zijn de stink bugs er weer met het warme weer😦. Ik heb duizend keer liever lieveheersbeestjes (die straks ook komen, onze Halloween spinnewebben zitten er meestal vol mee).

    Beantwoorden
    • 2. B.  |  oktober 16, 2010 om 7:40 am

      Ik kan me bijna niet voorstellen dat die stinkbugs nog erger zijn dan de lieveheersbeestjes maar ik hoop dat ik het niet mee hoef te maken!

      Beantwoorden
  • 3. Annemiek  |  oktober 11, 2010 om 4:26 pm

    Waar komt die beer te staan???
    Ik ga eens onder mijn plant kijken of er knollen zitten. Misschien als ik ze ergens anders neerzet komen er geen beestjes in.

    Beantwoorden
    • 4. B.  |  oktober 16, 2010 om 7:41 am

      Haha, in de guest bedroom uiteraard! Wie weet dat verplaatsen werkt, ben benieuwd of je ook zoveel knollen hebt.

      Beantwoorden
  • 5. Natasja  |  oktober 12, 2010 om 8:12 am

    Haha, die beer. Gelukkig is deze opgezet! Toch even anders, dan die beer die je vorige keer met het lopen bent tegengekomen….

    Beantwoorden
    • 6. B.  |  oktober 16, 2010 om 7:42 am

      Ja inderdaad, gelukkig zijn de maisvelden weer leeg dus het is nu een stuk veiliger.

      Beantwoorden
  • 7. Bianca Hendriks  |  oktober 15, 2010 om 9:34 pm

    Super die beer ! hebben jullie een porch ?😉
    dat is een aardige oogst aan wortels en vervelend dat die lieveheersbeetjes weer terug zijn, wij hebben weinig insecten op het moment (behalve die ellendige sprinkhanen), wellicht komt het omdat het zo ontzettend droog is buiten.

    Mooi trouwens die herfstkleuren al in de bomen !

    Beantwoorden
    • 8. B.  |  oktober 16, 2010 om 7:44 am

      Yep we hebben een porch zoals dat hoort hier he? haha.
      Sprinkhanen, daar hebben we gelukkig niet veel van.

      Beantwoorden
  • 9. Annemiek  |  oktober 16, 2010 om 2:03 pm

    Ik was er al bang voor… in the guest room🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



