Herfst festival

oktober 18, 2010 at 10:57 am 10 reacties

Zo langzamerhand ben ik goed bevriend geraakt met Susan, een Filipijnse in een klein dorpje verderop. Toen ik haar voor het eerst ontmoette had ik er niet zo’n goede hoop op dat we veel zouden ondernemen samen want ze ratelt vaak aan een stuk door over van alles en nog wat. Ook versta ik haar niet altijd even goed. Ze heeft een sterk accent en woorden die met een F beginnen klinken bij haar als een P. En kan enorm aandringen tot het punt dat je maar ja zegt om van het gezeur af te zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om druiven plukken, naar de toko in New York rijden, een massage te krijgen van haar 18-jarige zoon die daar zo goed in is. Ze bedoelt het allemaal goed hoor maar je wordt er wel moe van soms!

Maar goed, in zo’n geisoleerde omgeving trek je toch naar elkaar toe als je iets gemeen hebt. Bij ons is het het Aziatische, en eten.
We gaan ook wel eens naar yardsales. Als er weer een staat aangekondigd in de Pennysaver, belt ze me op en zegt:”Let’s go there and let’s investigate LOL!”
We delen eten met elkaar, en recepten.

Dit weekend stond in het teken van eten en het Herfst festival.
Susan verkoopt altijd loempia’s en andere soorten eten op festivals en had gevraagd of ik haar wilde helpen omdat het zoveel werk is.
Dus, dat deed ik.
Vrijdag om de afgesproken tijd stond ik bij haar voor de deur om loempia’s te maken. Maar ze moest eerst naar het tuincentrum om planten op te halen.
Wij dus eerst naar het tuincentrum. Toen wees ze chrysantenmums aan die ze wilde kopen, ik zei, nou, die hoef je niet te kopen hoor, wij hebben chyrsantenmums zat! Die hadden we overhouden van de bruiloft vorige week en ik heb er ruim twintig waar ik geen plek voor heb. En ik heb ook geen zin om door die rotsige aarde heen te scheppen en ze in de grond te stoppen voor de winter. De kans is groot dat ze het niet overleven.
Dus, reden we eerst weer naar ons huis om 6 chrysantenmums uit te zoeken. Daarna kreeg Susan honger en gingen we bij haar in het dorp even snel wat te eten halen en toen waren we twee uur verder voor we eens aan loempias toekwamen. Maar zo gaat dat nou eenmaal…
Ik heb dus nog nooit loempias gemaakt maar het is wel supermakkelijk zeg. En zeker niet duur om te maken.
Haar man kwam thuis rond etenstijd, schonk ons een wijntje in en begon wat op zijn gitaar te spelen. Hij was politieagent maar werkt sinds een paar jaar bij de bank. Manolo, Susan’s broer was er ook. Hij is geestelijk gehandicapt en woont in een huis speciaal voor mensen met een geestelijke handicap. Dat huis staat recht tegenover Susan’s huis dus hij is elke dag bij haar thuis voor lunch en avondeten en in de weekenden.
Het was erg gezellig. En ik kreeg twee grote borden met eten mee voor mij en Scott toen ik weer naar huis reed.

Zaterdag heb ik de hele dag geprobeerd te schilderen en na vele malen de verf weer van het doek geveegd te hebben eindigde ik ’s avonds met een aardige opzet om mee verder te gaan met daglicht.

En zondag stond ik met Susan op de Fall Festival om eten te verkopen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.


Meer foto’s hier.
Het was een stralende dag, er waren veel mensen op de been. Er stond een bandje, veel stands met eten en prullaria, er was een taarten wedstrijd (maar dat was last minute bedacht door de organisatie waardoor er maar vier inschrijvingen waren) en een hotdog eating wedstrijd.
Onze loempias waren binnen een mum van tijd op en veel mensen kwamen terug voor een tweede portie rijst en noodles. Dat is toch wel interessant niet?
Ik vraag me af of ik deze in mijn dorp zou kunnen verkopen…

Manolo deed ook mee met de hotdog wedstrijd en had de grootste plezier bij de band en stond er vol enthousiasme te dansen.
De altijd zo vrolijke Manolo was dan ook in en in verdrietig toen we na een lange drukke dag en lege schotels weer naar huis gingen.

Wij hebben drie honderd vijftig dollar verdiend met de verkoop. Het lijkt er niet op of ik daar zelf wat van krijg… Ik vraag me dus af; wat zouden jullie een redelijke vergoeding vinden voor de hulp met koken en verkopen?
Want ‘niks’ lijkt me eigenlijk wat weinig for twee dagen helpen…

Entry filed under: Blossburg. Tags: .

Jerusalem artichokes en pompoenen Groene tomaten en loempia recept

10 reacties Add your own

  • 1. Petra  |  oktober 18, 2010 om 6:05 pm

    Moeilijk, ik denk, dat ze het gewoon deed, omdat ze het leuk vond. Misschien een paar van die mums geven?

    Beantwoorden
    • 2. B.  |  oktober 18, 2010 om 7:55 pm

      Ik realiseer me net dat het niet duidelijk is dat zij mij om hulp vroeg en ik haar twee dagen heb geholpen…

      Beantwoorden
  • 3. Els  |  oktober 19, 2010 om 8:20 am

    Hoi,

    Ik zou het heel leuk vinden als je het loempia recept op je website zet.
    Bedankt!
    Els.

    Beantwoorden
    • 4. B.  |  oktober 20, 2010 om 7:10 am

      Hi Els, welkom op mijn blog.
      Ik zal er wel een stukje over doen.

      Beantwoorden
  • 5. Natasja  |  oktober 19, 2010 om 8:51 pm

    Tja, dat is niet erg netjes. Het gaat nog niet eens zo zeer om het geld, maar meer om het gebaar, nietwaar! Misschien dat zij jou de volgende keer kan helpen met iets…voor niets ;-)!

    Beantwoorden
    • 6. B.  |  oktober 20, 2010 om 7:12 am

      Ja, ik zat ook te denken dat ik dat volgend jaar in ons eigen dorp wil gaan proberen. Dan kan ik ook mooi haar spullen gebruiken. Maar toch he?

      Beantwoorden
  • 7. Bianca Hendriks  |  oktober 20, 2010 om 9:23 pm

    Als jullie de ingredienten samen inkopen dan 50/50 van de opbrengst ?
    of ze helpt jou 2 dagen in ruil ?

    Ziet er trouwens erg lekker uit !

    Beantwoorden
    • 8. B.  |  oktober 22, 2010 om 8:32 am

      Als zij nou eens gaat rekenen hoeveel het haar heeft gekost qua ingredienten en dan de rest deelt door tweeen of desnoods mij een derde aan zou bieden, dat zou ik redelijk vinden…

      Beantwoorden
  • 9. Annemiek  |  oktober 21, 2010 om 6:24 am

    Mmm, die loempia’s wil ik ook wel eens proeven!

    Beantwoorden
    • 10. B.  |  oktober 22, 2010 om 8:33 am

      Ze zijn ook erg lekker, feitelijk kan je er alles instoppen, ook leftovers..

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



