Bijen, roti, Sinterklaas

november 4, 2010 at 9:06 am 5 reacties

Vorige week zou ik met mijn schoonbroer de frames met honing uit onze bijen kasten gaan halen en de frames leeghalen met de extractor.
Maar de extractor, dat ronde centrifuge-ding, die ik geleend heb van vriendin Ann, verloor een groot deel van de laklaag aan de binnekant, toen schoonbroer er met een hogedruk spuit en heet water mee aan de gang ging. Het is geen roestvrij staal waardoor die laklaag echt nodig is.

Daardoor liggen er nu schilfers lak in de ton en zijn we er niet zeker van dat onze honing er schoon uit zou komen.
Als Ann hem aan ons zou willen verkopen zouden we hem uit elkaar halen, helemaal schoonmaken en een nieuwe laklaag aanbrengen maar Ann wil daar niets van weten. Ze heeft nog een andere extractor in de schuur staan die ze al meer dan tien jaar niet heeft gebruikt, die mocht ik wel lenen. Maar toen ik deze gisteren kwam ophalen kwamen we erachter dat deze kapot is. Dat wordt dus niets.
Dus nu moeten we waarschijnlijk naar een professionele bijenhouder voor het extracten van onze honing waar we voor moeten betalen.
Ik kan ook naar een kennis gaan waar ik wel eens mee naar de bijenvergadering ging maar zijn honing kristaliseert altijd zo snel en schoonbroer en ik denken dat het misschien komt omdat hij de extractor in een koude kelder heeft staan en het niet al te schoon is.
Honing kristaliseert sneller in kou en als er resten bijenwas en andere dingen in de honing zitten. Dus dat willen we liever niet.
Ik kan het ook zelf doen in de oven. Dan moet ik de frames schuin boven een grote bak laten uitlekken en de temperatuur rond zo’n 100 graden fahrenheit houden maar dat gaat dagen duren voor ik dan alles eruit heb.
Eigenlijk zouden we zelf een extractor moeten kopen, maar ja, dat is al snel zo’n vierhonderd dollar voor een goeie.
Mocht iemand nog een goede tweedehandse te koop weten, dan houd ik mij aanbevolen!

Gisteren heb ik ook roti gemaakt. Hoewel… het is meer ‘roti-achtig’, vind ik.
Ik heb gelukkig kerrie poeder uit Nederland gebruikt want de kerrie poeder die je hier in de winkels vind is totaal anders dan wat ik gewend ben.
De pannekoeken, die moest ik toch echt zelf maken want die verkopen ze hier nergens. Uiteindelijk leken ze helemaal niet op de roti pannekoeken die ik van de Surinaamse restaurants in Nederland gewend ben al zijn die pannekoeken waarschijnlijk ook niet authentiek.

Het lukte me ook niet om de smaak die ik gewend ben te creeen, dus ik vond het zelf niet zo geslaagd maar Scott is er helemaal weg van. Dat valt alweer mee.
Ik heb dit recept gebruikt, waar gekozen is voor kipfilet maar ik gebruikte natuurlijk chicken drumsticks. Ik hoop dat ik snel een beter recept vind.
Of als iemand er een heeft, dan houd ik mij aanbevolen;-)!

Het duurt nog even voor het Sinterklaas is, maar het kan even duren voor ik heb wat ik zoek. Ik ben op zoek naar chocoladeletters voor de familie hier en bij de online winkels met Nederlandse producten vind ik alleen de smaken melk, puur en wit.
Maar ik wil natuurlijk weer chocolade letters met hazelnoten. Het liefst zou ik ook graag een mooi versierde letter puur S met hazelnoten kopen maar dat is denk ik teveel gevraagd.
Maar, als iemand een adres weet, dan.. u raad het al, houd ik me aanbevolen!

Entry filed under: Bijen, Eten, Sinterklaas. Tags: .

Happy Halloween! Honing extractor

5 reacties Add your own

  • 1. archa  |  november 4, 2010 om 10:54 am

    Hi Bibi,

    Ik lees jouw blog met plezier,ben zelf ook met een Amerikaan getrouwd wonend in NL.Ben zelf een Surinaams, en heb een Surinaamse receptensite voor je. Via recepten kom je op hoofdgerechten en daar staat roti gevuld bij.

    http://www.sranangkukru.net/skphp/

    Succes ermee!
    Archa

    Beantwoorden
    • 2. Bibi  |  augustus 23, 2011 om 3:09 pm

      Hi Archa, ik wou je nogmaals bedanken voor de link, ik heb de verschillende roti recepten inmiddels al een paar keer gebruikt, met veel succes!

      Beantwoorden
  • 3. B.  |  november 4, 2010 om 11:39 am

    Hoi Archa, welkom op mijn blog:-)!
    Dat is een goeie website, ik zie ook gelijk wat er bijvoorbeeld nog ontbrak aan de pannekoek, komijn zaadjes! En inderdaad, die kip moet in stukken, harstikke bedankt!

    Beantwoorden
  • 4. Petra  |  november 4, 2010 om 2:35 pm

    Geen idee over de letters, ik heb nooit andere, dan de basissmaken gezien. Interessant, je verhaal over de honing.

    Beantwoorden
  • 5. Annemiek  |  november 5, 2010 om 6:02 am

    Ik heb hier op craigslist gekeken, maar er staat er alleen een te koop voor $500
    Dat recept ziet er lekker uit.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



