Honing extractor

november 6, 2010 at 12:02 pm 6 reacties

Vanmorgen zag ik weer piepkleine sneeuwvlokjes op het dek neerdwarrelen. Ze dachten zeker dat ik ze niet in de gaten had maar ik zag ze hoor! Nog voor ze op het dek in water veranderden. Ha!

Op ebay staat een super kleine honing extractor waar ik nu op aan het bieden ben. Hij is van plastic en het is feitelijk een grote salade centrifuge. Meer geschikt voor mensen met een ‘Top Bar Hive’ (ander systeem zonder frames) want je kan er geen hele frames in zetten. Alleen stukken honingraat. Maar als ik de honingraat van de frames afsnijd kan ik deze ook gebruiken.

Voor $60 plus $10 shipping vond ik het wel een mooie prijs maar over een paar uurtjes eindigt de veiling en er is iemand anders die hem kennelijk ook heel graag wil hebben. Hij is nu al $80 inclusief shipping. Dat vind ik eigenlijk al net wat te duur voor een extractor waar geen klanten beoordelingen over te vinden zijn.
Een andere klant heeft deze extractor al eerder gekocht van deze seller. Ik heb deze klant gisteren gemaild om te vragen wat hij van de extractor vindt. Waarop hij antwoordde dat hij ‘m superklein vindt. En dat hij hem nog niet heeft gebruikt helaas. Daar heb ik ook niks aan.

Dus ben ik net weer op zoek gegaan op fora en verkoop sites, specifiek op plastic extractors en, aan de hand van positieve geluiden op een bijen forum, vond ik zojuist deze:

op deze site.
Met een mooie prijs voor een plastic two frame extractor, waarbij ik de frames met honingraat in tact kan laten zodat de bijen de honingraat niet opnieuw hoeven op te bouwen.
Wat weer tijd scheelt voor de bijen en ons volgend jaar potentieel meer honing oplevert. EN hij is licht dus makkelijk te verplaatsen.
Dus ik denk dat deze ‘m wordt.

Als ik niet snel nog wat beters vind voor goedkoper…

Entry filed under: Bijen. Tags: .

Bijen, roti, Sinterklaas Leuke nieuwe aanwinst

6 reacties Add your own

  • 1. roots2wings  |  november 6, 2010 om 6:22 pm

    En, heb je hem inmiddels gekocht, of toch nog iets anders gevonden?
    Ik ben heel benieuwd hoe de honing gaat smaken…

    Beantwoorden
    • 2. B.  |  november 7, 2010 om 9:28 am

      Yep ik heb die grotere gisteren besteld dus ik hoop dat ik m snel heb. Ik denk dat het heerlijke honing is, we hadden deze zomer weer veel wilde bloemen.

      Beantwoorden
  • 3. Cisca  |  november 6, 2010 om 6:59 pm

    Echt waar joh, sneeuwvlokjes? Aaargh…!🙂

    He, jij zou toch een cadeautje van Judith krijgen? Heb je dat nooit gehad?

    Beantwoorden
    • 4. B.  |  november 7, 2010 om 9:34 am

      Vorig jaar hadden we begin october al sneeuw, wie weet blijven we dit jaar sneeuw vrij tot de kerst!;-)
      Ik heb dat inderdaad nooit gehad, ze was het zeker wel van plan maar het is er nooit van gekomen. Ik wil natuurlijk niet zeuren maar het is gewoon niet zo leuk omdat ik zelf wel mijn verplichting ben nagekomen. Met Cisterklaas zou ik ook wel graag mee willen doen maar ik wil deze keer afwachten om te zien of iedereen, met het nieuwe systeem, wel meedoet.

      Beantwoorden
  • 5. Bianca Hendriks  |  november 6, 2010 om 9:40 pm

    Die 2e ziet er een stuk vriendelijker in het gebruik uit en veel degelijker + als de bijen er daardoor minder werk aan hebben + meer honingwellicht….. en ik heb inmiddels al vaak ondervonden (en niet genoeg van geleerd haha) dat ik later meestal spijt heb dat ik die net wat duurdere niet heb gekocht.

    Beantwoorden
    • 6. B.  |  november 7, 2010 om 9:37 am

      Ja zo is het precies, als de bijen minder tijd hoeven te spenderen aan het opbouwen van de honingraat hebben ze meer tijd om nectar te verzamelen. Ik denk inderdaad dat ik spijt zou hebben gekregen als ik die kleinere had gekocht.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



