De lente is hier:-)

maart 17, 2011 at 4:37 pm 2 reacties

Het was vandaag ineens heerlijk weer, toch bijna 15 graden Celcius, dus ik heb even een wandelingetje gemaakt door mijn tuin en om het huis.
Lekker hoor als je zonder jas naar buiten kan, effe lekker struinen en wat vitamine D opdoen. Je voelt de lente gewoon!

Vorig jaar had ik in de vlindertuin, tegen een muurtje aan, een jong Vlierbes struikje geplant, die we bij de kant van de weg hadden weggehaald. Het was niet duidelijk of het wel ging overleven want Scott had hem met een schep van de moederwortel losgehakt waarna ik hem wel zo snel mogelijk had geplant en veel water had gegeven en we wisten eigenlijk niet of dat wel de juiste manier is of dat je zo’n boompje dan eerst in water moet zetten. Toen verloor het ook nog eens al zijn blad maar na een paar weken kwamen er toch weer groene blaadjes aan. Dus hij had het gelukkig overleefd.
Dit is ‘m zoals hij er vandaag bij staat, zo zonder blad ziet het er niet veelbelovend uit maar dat gaat goedkomen:

En wat zie ik daar vlak bij die Vlierbes?

Een jonkie!

De Vlierbes breidt altijd uit door middel van ondergrondse ‘suckers’ of takken die vanuit de moederstruik/boom ondergronds groeien en die hier en daar uit de grond komen en nieuwe struikjes vormen.
Kennelijk vindt ‘ie dit een fijne plek. Gelukkig maar.

Ik heb ook wat Jerusalem artichokes opgegraven die we vanavond zouden eten. Maar Scott heeft uiteindelijk meer trek in pasta en ik heb nog paardebloemen pasta dus het wordt pasta avond vanavond, lekker met wat kaas saus.

De artichokes gaan de koelkast in. Kan ik gelijk testen hoelang ze goed blijveni n de koelkast. Op veel websites en in boeken lees je altijd dat ze zo snel vergaan zodra je ze uit de grond haalt maar ik denk dat dat een beetje overdreven is.
Het is handig om te weten hoelang ze goed blijven want ik zal er dit jaar veel vragen over krijgen op de markt.
Want ook al ga ik geen jellies verkopen dit jaar, ik ga wel artichokes verkopen via een andere verkoper. De organisatie wil deze artichokes graag in het aanbod maar ik zal niet voldoende hebben voor een hele stand. Vandaar dat ze me dit idee gaven. Ik kan misschien wel een paar kratjes kwijt bij een dame die altijd kruiden en plantjes heeft. We zullen zien.
Eerste oogst dit jaar:

Mijn eerste workshop begint aardig vol te lopen, het lijkt of er dit jaar meer mensen op afkomen, en ook zijn er mensen die vorig jaar al geweest zijn en dit jaar weer komen en vrienden meenemen.

Morgen ga ik de hele dag in de tuin werken want het wordt nog warmer dan vandaag, en mijn tuin is een puinhoop.

Entry filed under: Eetbaar onkruid. Tags: .

Tokyo Lente activiteiten

2 reacties Add your own

  • 1. Annemiek  |  maart 18, 2011 om 6:17 am

    Lekker dat je al in de tuin bezig bent! Ik heb gisteren in het zonnetje zitten lezen, heerlijk dat lenteweertje!

    Beantwoorden
    • 2. B.  |  maart 19, 2011 om 3:01 pm

      Ja en vandaag zou het ook mooi worden maar dat was het helaas niet. Morgen weer hopelijk.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



