Eindelijk toch een beetje lente?

april 26, 2011 at 6:30 am 8 reacties

Na een onrustige nacht met heftige hagelbuien en storm, werden we vanmogen wakker met zon!
Gisteren had ik eigenlijk ook al niet zoveel te klagen want toen kon ik al zonder jas naar buiten.

Afgelopen zaterdag heb ik mijn bijen opgehaald. De eigenaar van de winkel is altijd erg hartelijk en had me, na een oproepje op facebook, vorig jaar al toegezegd dat ik bij hem wat Japanse knopenkruid (Japanese knotweed) kon uitgraven, een eetbare plant die hoog op mijn lijstje staat. Dat is er toen niet van gekomen maar dit jaar had ik mijn handschoenen en schepje meegenomen. De meeste mensen zijn helemaal niet blij met deze plant waarvan de wortels gigantisch lang worden en overal doorheen groeien. Maar bij de bijenwinkel zijn ze er wel blij mee want de bijen maken veel gebruik van de bloemen van deze plant. Ik had bij Lowes een houten tobbe gekocht en hoop dat de plant het daarin ook goed doet. Op deze manier kan ik de plant in de gaten houden en de wortels kappen als ze te groot worden.
De bijen heb ik zaterdag geinstalleerd en doen het goed. Ik had nog heel veel honing over van vorig jaar en die hebben ze hard nodig want er is nog amper wat in bloei. En ik ben niet zo’n fan van het voeren met suikerwater, honing is gezonder voor ze.
Gisteren heb ik een tijdje bij de kast gezeten om ze te observeren. Ik zag bij de ingang een grote hommel, en twee verschillende soorten wespen. Tja, een kast vol honing rond deze tijd is natuurlijk ook onweerstaanbaar voor andere insekten. Maar gelukkig is de ingang van de kast momenteel maar heel klein zodat de kolonie zichzelf makkelijk verdedigen kan en ik heb al gezien dat mijn kolonie een paar hele sterke bewakers heeft. Wat ontzettend gaaf om te zien, hoe drie van die kleine bijen zo’n hommel te lijf gaan en hem wegslepen.
Hij gaf het niet gelijk op en kwam een paar keer terug maar ze bleven hem wegslepen en aanvallen. Op een gegeven moment heb ik de hommel zelf maar afgemaakt met de minikoevoet die ik normaal gebruik om de kast open te wrikken. En toen ik toch bezig was, gelijk ook die wespen naar de andere zijde geholpen, mijn bijen hebben immers al genoeg te doen.
Wist u dat een bij in haar hele leven een twaalfde van een theelepel honing maakt?

Het wordt vandaag weer een lekkere dag hoop ik, ik ga er maar snel gebruik van maken!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vrolijk Pasen! Eerste koopwaar en workshop

8 reacties Add your own

  • 1. Elke  |  april 26, 2011 om 8:17 am

    Leuk, zo’n bijen-weetje. Want dat wist ik dus helemaal niet!

    Hopelijk komt de lente snel naar jullie toe, zodat de bijtjes heel veel bloemen hebben. (en jij veel werk, hahaha)

    Beantwoorden
    • 2. B.  |  mei 1, 2011 om 3:02 pm

      Ja haha het is inderdaad veel werk!

      Beantwoorden
  • 3. Petra  |  april 26, 2011 om 5:15 pm

    Leuk, die bijen. Ik hoop, dat die kolonie gezond. Wel fijn, dat ze jou als verdedigster hebben. Weg met die grote hommel en gemene wespen! Hopelijk zet de lente nu echt door.

    Beantwoorden
    • 4. B.  |  mei 1, 2011 om 3:02 pm

      Het is hier ook eindelijk begonnen!

      Beantwoorden
  • 5. Bianca Hendriks  |  april 26, 2011 om 7:06 pm

    Dat wist ik inderdaad niet, ik hou niet van bijen maar het is wel heel interessant om te lezen hoe zo’n bijenvolk te werk gaat.
    Hopelijk gaat het deze keer heel goed met je bijenvolk !

    Beantwoorden
    • 6. B.  |  mei 1, 2011 om 3:03 pm

      Ik ga ze dit jaar scherp in de gaten houden.

      Beantwoorden
  • 7. Natasja  |  april 26, 2011 om 7:28 pm

    Zo leren we elke dag wat bij! Het wel en wee van een bijenvolk! Geniet van het mooie lenteweer!

    Beantwoorden
    • 8. B.  |  mei 1, 2011 om 3:06 pm

      Ja, lekker met een wijntje op het dek:-)

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



