Honing van de buren en eerste column

januari 23, 2012 at 10:34 am 3 reacties

Vorige week belde de buurman aan en gaf ons een grote schaal vol met honingraten. Zijn zoon had een oude boom omgehakt die vol bleek te zitten met honing! Er waren vreemd genoeg helemaal geen bijen te vinden, daar had hij echt mazzel mee, maar zo blijkt dus dat de bekende ziekte Colony Collapse Disorder niet alleen voorkomt bij bijen in kasten maar ook in het wild.Tenminste, het lijkt op CCD, ik vond op de honingraten zelf namelijk geen sporen van ziektes of mijten.
Gelijk maar aan de gang ermee. Eerst heb ik met een vork de raten voorzichtig opengekrabt, daarna zo goed mogelijk met de hand uitgeperst in zeven en in de oven op lage hitte laten uitlekken in nog fijnere zeven, ondertussen veelvuldig ‘proevend’ van de honing uiteraard. Telkens als ik mijn handen weer moest wassen vond ik het zonde om de honing aan mijn vingers door de gootsteen te laten verdwijnen. Wat is honing toch lekker! Al moet ik zeggen dat onze honing van afgelopen lente veel bloemiger was. Helaas heb ik vergeten een foto te maken van het hele gebeuren maar volgende keer zal ik er om denken. Ik heb nu zelf geen bijen meer en zit ik nog steeds in dubio of ik wel nieuwe wil bestellen. Maar als ik zo nu en dan wilde honingraten krijg aangeleverd vind ik het ook goed, voorlopig.
Voor de rest blijft mijn schildersezel bedoekt en blijven de kwasten nat. En ik moet natuurlijk wel even bloggen dat mijn eerste column in de krant is verschenen. Je kunt het hier lezen: http://www.foragingfoodie.net/press.html, ik heb vanmorgen een scan gemaakt van de krant want ik vind die toch leuker dan de droge online versie zonder foto’s.

We hebben al een paar dagen een dik pak sneeuw en dat blijft maar liggen. De lucht is vandaag erg wit en heiig en we krijgen nu net een beetje regen en wind. Hopelijk gaat het niet vriezen.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Auto problemen, schilderen en verhoogd post tarief per 22 januari Down time

3 reacties Add your own

  • 1. Petra  |  januari 23, 2012 om 4:42 pm

    Leuk dat je gepubliceerd bent! Gefeliciteerd!

    Beantwoorden
  • 2. Annemiek  |  januari 24, 2012 om 5:28 pm

    Proficiat met je eerste column!
    Lekker dat je zomaar onverwacht honing kreeg.

    Beantwoorden
  • 3. Natasja  |  januari 26, 2012 om 11:27 am

    Wat leuk om je eerste stukje te lezen! Gefeliciteerd en dat er nog maar heel veel mogen volgen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



