Drukke winter

februari 8, 2012 at 6:23 pm 2 reacties

Dit jaar wilde ik eigenlijk voornamelijk besteden aan schilderen, alle eetbare planten voor mezelf houden en experimenteren met voedsel preserveren maar ik heb al weer wat eetbare onkruid workshop aanvragen ontvangen, een ervan kwam van een kruiden gilde die in april met een grote groep willen komen. Ik wil er eigenlijk dit jaar niet aan beginnen, want het is zooooveeeeel werk. Niet alleen de tour, maar ook het voorbereiden van recepten, de keuken, lesmateriaal en de tuin is echt een gigantische puinhoop. De paden zijn overwoekerd want uiteindelijk groeit alles gewoon door landscape fabric heen. En het toonbaar maken van de tuin op zich is al een rotklus. Een workshop op locatie doen zou een optie kunnen zijn maar dan zal je net zien dat er net niet de dingen groeien waar je het over wil hebben en je hebt ook het kookgedeelte dan niet lekker in de hand. Kreeg ik laatst ook een aanvraag om aan het einde van de maand een praatje te houden voor de tuinclub. Sja.. ik kan dat soort dingen eigenlijk niet afslaan, dat krijg je als je in de krant staat en mensen enthousiast maakt. Het praatje voor de club moet ik uiteraard gratis doen, daar ga ik dan ook niet veel werk van maken, maar ik kan het onderwerp voor hun extra interessant maken door te vertellen over de eetbare planten die graag in hun groente tuintjes groeien. Daar kan ik wel een uurtje voor maken. En ik denk dat ik drie workshops doe dit jaar, dan wordt het maar een volle bak maar dan loont het de moeite in elk geval.

Gisteren was ik dus aan het winterzaaien en had de open zak met potgrond die al maanden in de garage had gestaan naar de eetkamer gebracht waar ik mijn winterzaai ‘station’ had opgesteld. Ik had een mini kasje klaar voor brandnetel zaadjes en graaide met mijn hand in de zak met aarde en voelde ineens wat nattigs. In mijn hand had ik een klein kikkertje! Hij was in de aarde gekropen voor zijn winterslaap, hij bewoog zich traag en versuft. Ik wist even niet wat ik ermee moest doen en zette hem buiten op het dek waar ‘ie verder sliep maar het begon ineens te sneeuwen dus maakte ik snel een bakje met aarde voor onze gast en legde hem daar weer in. Hopelijk heeft hij nou geen kou opgelopen. We hebben het bakje maar in de garage gezet, ondertussen moet ik er maar eens wat over lezen, of ik hem nog moet voeren ofzo en wanneer.

De deadline voor mijn volgende column is volgende week al, en ik moet drie onderwerpen bespreken met een word count van maximaal 500, of 550 zou ook nog mogen van de redacteur als het echt niet anders kan. Ik heb er zo aan gesleuteld dat ik nu aan de 497 woorden zit, dus er mag weer wat bij.

Voor mijn gevoel gaat deze winter dit jaar snel voorbij.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Gaat het nu echt gebeuren? Schilderen en de trap

2 reacties Add your own

  • 1. Bianca Hendriks  |  februari 8, 2012 om 9:46 pm

    wat grappig zo’n kikkertje dat het zich daar verstopt heeft voor de winterslaap. Gewoon in de aarde houden denk ik tot die vanzelf weer wakker wordt in het voorjaar. Hier geen winter dit jaar geloof ik, de struiken beginnen zelfs al uit te lopen en de kikkers kwaken al buiten.
    Succes met je workshops !

    Beantwoorden
  • 2. Annemiek  |  februari 9, 2012 om 7:14 am

    Goed dat de winter zo snel voorbij gaat voor je.
    Arme kikkertje. Ik denk ook dat je het goed gedaan hebt om hem weer in een bakje aarde gezet hebt, anders zou hij een hapje voor een ander dier worden. Ik dacht al dat je muizen ging zeggen, die vindt ik hier in de schuur als ik er aarde laat staan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



