Tank station, kerstkaart, nieuwe ezel

december 7, 2012 at 8:32 am 1 reactie

Zo, weer even een tijdje niet geblogged zie ik! Ik heb weer niet stil gezeten. De opdracht voor 6 kleine schilderijtjes van een boerderij is allang klaar maar ze moesten nog even gevernist en ingelijst
blackwell
en ik wil op de achterkant van elk schilderijtje ook graag een visitekaartje doen en die waren op. Dus maar even nieuwe besteld met nieuw design en vers schilderij. Het duurde even voor ik er tevreden over was en ze zijn nu gelukkig klaar en onderweg.

Vorige week heb ik het tank station in het dorp geschetst. Toen het een keer heel mistig was en de lichten van het station nog aan waren vroeg in de morgen, was dat een heel gaaf gezicht. Ik wil daar een groot schilderij van maken dus ik besloot om eerst eens wat schetsen te maken want ik wil de studies daar ter plekke in olieverf doen dus het is handig om het station al een beetje in de vingers te hebben. Zeker als het om een mist scene gaat is het oppassen geblazen. Toen ik daar aankwam was het nog niet zo koud maar na een uur kon ik mijn potlood amper meer vasthouden van de kou. Een man in camouflage kleding (het is herten jacht seizoen) liep op me af en vroeg of hij mocht kijken wat ik aan het tekenen was. We raakten in gesprek en toen vroeg hij of ik het niet heel koud had. Ik zei dat ik mn handschoenen vergeten was waarop hij zei dat hij wel even wat voor me uit de auto ging halen. Toen kwam hij terug met twee grabber warmers! Dat zijn van die vaccuum verpakte zakjes die zodra ze met zuurstof in aanraking komen, warm worden. Je kan ze dan in je zakken doen en je handen warmen. Aardig toch he? Ik hield het hierdoor nog even langer uit.
IMG_1237

Mijn kerstkaart schilderij voor dit jaar moest ook nog helemaal gemaakt worden, ik was daar wat laat mee want ik heb tevergeefs op sneeuw gewacht. Ik wilde perse een sneeuw landschap doen in de openlucht in plaats van foto’s van vorig jaar gebruiken. Maar het zag er somber (zonnig en warm) uit en dus heb ik bedacht om ons dorp eens wat beter te bekijken om inspiratie op te doen. Maandag heb ik er de hele ochtend rond gelopen met mijn camera. Het was zacht weer en het licht was warm en het was wat heiig. Ik liep op plekken waar ik nooit eerder heb gelopen en het was net of ik in een heel ander dorp liep. Dat was echt genieten.

Ik vond ook een aardige scene voor het kerstkaart schilderij. In plaats van een landschap is het een straat scene geworden van een gedeelte van het dorpscentrum in de sneeuw. De sneeuw en kerst versieringen moest ik wel zelf bedenken en het moet ook wel een beetje zijn zoals het in het echt is. Mijn schoonmoeder verzorgt normaal gesproken altijd de kerstkransen voor het bank gebouw maar dit jaar kan ze vanwege een schouder operatie die kransen niet maken en de bank heeft geen zin om een andere maker/verkoper te zoeken dus dit jaar geen decoraties voor de bank maar die schilder ik er natuurlijk toch gewoon in. Ons dorp doet niet aan grootscheepse decoraties helaas dus we houden het een tikkie karig. De sfeer moet elders vandaan komen. Voor een beetje levendigheid heb ik zelf wat mensen op straat bedacht en met de nodige aanpassingen is het me toch gelukt om weer een schilderij te maken voor de kaart. Hij is inmiddels ook geupload in vistaprint (ook spannend, hoop maar dat het er goed uit komt) en besteld.

Ik heb vrij veel andere niet kerst gerelateerde maar interessante scenes gezien die het waard zijn eens geschilderd te worden. Ik denk dat ik voor de show over twee jaar scenes in en rond ons dorp ga doen. Het word nu een stuk makkelijker om buiten te schilderen want mijn fantastische schildersezel is eindelijk aangekomen:
IMG_1593
Morgen ga ik ermee aan de slag!

Dan moet ik nog mijn laatste column voor de krant schrijven. De deadline is pas volgende week maar het is prettig als ik alvast een draft heb waar ik in elk geval alle weetjes in heb verwerkt. Aankomende zaterdag hebben we weer een eetbare onkruiden meeting en omdat mijn laatste column zal gaan over de White pine (Pinus strobus) gaan we onder andere proberen stukken onderlaag van de boomschors van deze boom proberen te vergaren en dan koken of frituren. Dat zal me wat worden, ik verwacht weer hilarische opmerkingen.
De redactrice vroeg of ik misschien af en toe, tegen betaling, nog wat wil schrijven als travel correspondent. Ik verwacht echter niet veel verre reizen te maken volgend jaar maar ik denk erover na.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Ik wacht op sneeuw! Vrolijke feestdagen!

1 reactie Add your own

  • 1. Annemiek  |  december 9, 2012 om 10:14 am

    Super dat je je schildersezel hebt, super dat je het buiten schilderen zo volhoudt, en super dat die man je handenwarmers gaf! Ben benieuwd naar de kaart. Dat is het fijne van schilderen, je kunt er zelf van maken wat je wilt en erbij schilderen wat je wilt.
    Die boerderij schilderijtjes zijn ook mooi geworden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



