De kunstclub, de rechtbank, en andere dingen

februari 25, 2013 at 7:03 pm 4 reacties

De kunst club die ik vorig jaar ben gestart loopt nog altijd erg goed, er komen steeds meer mensen bij en iedereen is er erg blij mee. Blij met de modellen, de stil levens en de gezelligheid. Als er modellen zijn is het vaak wat serieuzer maar met stillevens is er best wat reuring en wordt er wat afgelachen. Het gaat dan over dingen… dat zijn van die dingen waar je bij moet zijn geweest. Mensen helpen elkaar en een aantal mensen zouden nooit tekenen of schilderen als ze de club niet hadden.
Er staan veel dingen op het programma dit jaar, onder andere tekenlessen van een lerares, trips, een swap en sale voor kunst benodigdheden die volgende week gaat plaatsvinden en binnekort gaan we weer buiten schilderen met de groep.
Ik ben (what’s new) ontzettend druk bezig, vooral met tekenen, schilderen en erover lezen. Ik heb een flinke stapel boeken die ik wil lezen, elk boekje bevat wel weer iets waar ik wat van kan leren. Mijn doel is om ze allemaal gelezen te hebben dit jaar:
IMG_2106
(Dat kleine stapeltje rechts is wat ik ervan ga weggeven, ruilen of verkopen.)

Ook ben ik druk bezig voor twee shows volgend jaar. Een van de shows is in het ziekenhuis in Wellsboro, die is op zich niet zo heel groot, maar de andere show wordt wel heel belangrijk. Ik weet nog steeds niet of ik deze helemaal alleen ga doen of met een andere kunstenaar. Het voordeel is dat met een andere kunstenaar ik maar de helft van de zaal hoef te vullen en er komen meer mensen kijken dan voor maar 1 kunstenaar. Maar we zien wel. Heel veel van wat ik voor die shows maak laat ik nog aan niemand zien, dus als je dacht, hee ik heb al een tijdje niks nieuws van je op facebook gezien, dan klopt dat. Er zijn ook weer wat wedstrijden waar ik aan mee ga doen, als ik tenminste niet, zoals vorig jaar, de deadline compleet mis.

Er is af en toe ook tijd voor ontspanning, zo waren we afgelopen weekend in naar een jazz brunch in Wellsboro, heel gezellig met vrienden en live muziek en een lekkere mimosa na.

Vanmorgen heb ik een tijdje koeien geprobeerd te schilderen bij een boerderij in het dorp. Ik heb veel halve koeien geschilderd en weer van het doek geveegd want ja, ze staan niet stil voor me. Maar ik heb ook ruim honderd foto’s geschoten. En ‘smiddags op de kunst club heb ik gewerkt aan een compositie met deze koeien waar ik morgen mee aan de slag ga op een groot doek. Spannend! Het leuke van de club is dat je even snel wat ideeen kan polsen bij anderen die er kijk op hebben. Ook leuk is dat Scott’s highschool kunst lerares ook in onze groep zit en we hebben vaak dezelfde kijk op composities en andere zaken.

Ik was ook even bij de rechtbank geweest om te polsen of ik er kan schetsen en een van de dames waar ik informatie vroeg bleek de echtgenote van een van mijn eerste klanten te zijn! Het allereerste schilderij wat ik vorig jaar verkocht hangt bij haar aan de muur, ze heeft er erg veel plezier van, dat is altijd leuk om te horen. Maandags zijn de grote zaken en kan ik vanaf 9 uur met mijn schetsboek terecht. Denk dat ik dat volgende week ga doen.

Deze rechtbank hier in Wellsboro heeft veel mooiere zalen dan dat ene kleine zaaltje in Mansfield waar ik vorige week met mijn schoonmoeder was. Dat was ook wel een hele leuke dag trouwens. We wilden allebei wel eens zien hoe dat er aan toegaat en kijken waar mijn schoonzus nou werkt en ik wou mensen schetsen. Dus we maakten er een uitje van, heel gezellig! Er waren vooral veel mensen die alleen even voor de rechter moesten verschijnen en een boete moesten betalen of waarvan de zaak werd overgeplaatst naar een andere datum en in een andere rechtzaal. Daar waren er een paar van. Maar toen kwam er ook een jongen in oranje overal en handboeien binnen. Hij moest een tijdje wachten op de rechter en werd zolang in het zaaljte op een speciaal stalen bankje gezet in de hoek, speciaal voor ‘gevaarlijke’ boeven zeg maar. Hij wou om de hoek kijken om te zien of zijn moeder en zus er al eens waren. Na een kleine twintig minuten waren ze er eindelijk. Een oudere vrouw met lang haar en spijkerbroek met bedazzelde kontzakken en zijn zus met spijkerbroek en hoodie. Ze mochten even bij hem komen zitten/staan. Ik heb dat natuurlijk wel geschetst, die moeder keek heel bitter dus ik had haar ook zo getekend. Toen ze door hadden dat ik haar aan het schetsen was, kwam die zus gelijk pal naast haar moeder staan en begon te glimlachen onze richting op. Haha die wou kennelijk ook dat ik haar ging schetsen maar ja, het was te kort tijd. Daar hebben we op de terugweg in de auto nog hartelijk om gelachen. Ik moest trouwens ook snel even de mond van de moeder bijwerken en haar norse uitdrukking wat lichter maken want uiteraard wou ze zien wat ik had geschetst. Grappig. Dat krijg je in zo’n kleine ruimte, dan valt ieamand met een schetsboek gelijk op. De jongen in de oranje jumpsuit wilde ook zien wat ik had gemaakt, hij vond het erg mooi en de rechter was ook pleased.
Hopelijk valt het in de grotere zalen in Wellsboro minder op.

Entry filed under: Uncategorized.

Even inhalen. De verandering

4 reacties Add your own

  • 1. Petra Engle  |  februari 25, 2013 om 9:40 pm

    Bijzonder, zeg, dat je in de courthouse mag tekenen! En goede tekeningen ook.

    Beantwoorden
    • 2. Bibi  |  februari 26, 2013 om 9:04 am

      Dankje, Petra, ik geloof dat het over het algemeen wel mag, er mogen alleen geen foto’s gemaakt worden maar het is denk ik altijd beter als mensen daar ervan op de hoogte zijn. Spannend!

      Beantwoorden
  • 3. Annemiek  |  februari 26, 2013 om 5:56 am

    Mooi gedaan. Prachtig zoals het nu allemaal zo loopt!

    Beantwoorden
    • 4. Bibi  |  februari 26, 2013 om 9:05 am

      Dankje, Annemiek, ben er erg blij mee inderdaad. Jouw boekje is trouwens wel een uitkomst zeg, ik ben nog niet zo goed in figuur tekenen maar dat boekje helpt wel!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



