Receptie

juni 2, 2013 at 8:19 pm 3 reacties

Vandaag was de receptie in het Gmeiner centrum. Ik was wat eerder gekomen omdat ik ook lid ben van de Wellsboro Art club en die verzorgde vandaag de drankjes en de hapjes. Ik had typisch hollandse snacks meegenomen: Een prikkertje met een blokje kaas, plakje augurk en een zilveruitje. (die bleken erg populair!)
Toen ik de gallerie binnen kwam stonden een paar dames van de art club al bij een van mijn schilderijen,
18x24visitingthevicotriatheaterwiththewellsboroartcluboiloncanvas
Het leuke was dat ik dit schilderij heb gemaakt naar aanleiding van een film uitje met de Wellsboro Art Club, in een theater in een naburig dorp. De dames in het schilderij vonden zichzelf en elkaar bijzonder goed afgebeeld. Ik weet natuurlijk wie het zijn en ik ken hun karakters een beetje en het is, al zeg ik het zelf, spot on. Vooral die laatste in de rij, die is altijd een beetje knorrig en is dan ook de enige die niet lacht, maar ze vond het geweldig!
We waren door de mensen van het theater uitgenodigd voor een speciale voorstelling van een kunst documentaire. Toen dacht ik dat het wel een mooie gelegenheid was om daar vooraf en plein air het theater te schilderen als studie voor een groter schilderij. De zon zou net door de bloesems schijnen wanneer de andere dames van de club zouden arriveren en daar heb ik toen foto’s van gemaakt.
Thuis heb ik natuurlijk wel het een en ander moeten schuiven en sommmige dames staan er niet op omdat het anders te vol werd maar dat soort dingen hou je altijd.
Helaas viel het niet in de prijzen maar het zou evengoed nog de publieksprijs kunnen winnen, wie weet.

De schilderijen waren nog niet allemaal opgehangen en ook moesten alle naam labels met titels nog op de muur onder de schilderijen geplakt worden, dus we waren met een groepje van 6 nog druk bezig voor de deuren open gingen.
Het viel me op dat er dit jaar EN veel meer schilderijen hingen EN ook de algehele kwaliteit veel beter was dan vorig jaar. In totaal waren er 45 kunstenaars, waaronder 6 van mijn cluppie en aanvankelijk 90 ingezonden kunstwerken waarvan zo’n 65 doorgingen. Er waren dit jaar ook veel kunstenaars uit New York bij. Dat was wel erg leuk, je leert steeds weer meer mensen kennen. Heel veel vrienden en kennissen waren ook gekomen, de meeste kunstenaars waren er zelf natuurlijk ook dus het was wel echt super vol.
IMG_4657
Een paar van mn vrienden:
IMG_4658(de linker heeft onlangs haar voet gebroken, vandaar haar krukken)
Grappig was dat een vriend van mij, John, als inval jury heeft gediend, dat wist ik ook niet en hij had geen idee wiens schilderijen hij had beoordeeld. Er waren aanvankelijk twee jury leden van buiten de omgeving gevraagd maar een kon op het laatste moment niet en dus hebben ze John gevraagd die kunst leraar is op de universiteit en die mocht ook de prijzen overhandigen. Hij had even een moeilijk moment met het uitspreken van mijn Nederlandse achternaam EN mijn Amerikaanse achternaam sprak ie van de zenuwen op zn Frans uit, nou ja! Haha!
IMG_4655
Nu hadden ze vanwege de vele inzendingen twee extra categorien toegevoegd. Er was natuurlijk een categorie voor acryl en olieverf, waar ik bij zat, dan een voor mensen die zich aan het thema hadden gehouden, daar waren er niet veel van omdat het niet verplicht was(vanaf volgend jaar wel) en een categorie voor tekeningen en aquarellen, die hadden ze op een hoop gegooid. Door twee toegevoegde categorien was het prijzengeld wat minder dan vorig jaar, dat vond ik dan wel lullig eigenlijk. Met juist zoveel inzendingen hadden ze een volle prijs volgens mij heel makkelijk kunnen bekostigen. Maarja, niemand zeurt erover, behalve ik hier op mijn blog.
IMG_4662

Zo’n receptie is leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik probeerde incognito bij mijn schilderijen te staan omdat ik vooral ongemerkt de reacties van mensen wilde horen/zien want zovaak krijg je daar de kans niet voor. Maar dat was lastig want er kwamen steeds mensen met me praten. Ik kreeg veel felicitaties en complimenten, ook veel waardering voor het starten van de Open Studio kunst club waar mensen dan over hebben gehoord of gelezen. Veel bekenden, vage kennissen, ik heb zelfs ook al een paar mensen die mijn werk volgen. Yikes! No pressure there!

Het was ook leuk om de andere winnaars te ontmoeten en ermee te praten. Het is wel een beetje een politiek spel, je gaat natuurlijk niet van iemand die beter heeft gescoord zeggen dat je het maar een zo zo schilderij vindt ondanks dat je dat misschien eigenlijk stiekem wel vindt. Er zijn gelukkig ook altijd goede dingen aan te duiden dus daar richt ik me dan maar op. Goede connecties zijn belangrijk.
Ik kreeg ook een uitnodiging van een kunstenares in New York, die elk jaar haar verjaardag groots viert door middel van een steeds groter wordend prive kunst festival bij haar thuis. Ze nodigt dan alle kunstenaars uit die ze kent en die komen dan wat schilderen en rondhangen, zoals ik het heb begrepen. Dat is wel een beetje mijn ding:-).

Weer genoeg geblogged vandaag, morgen een dagje wijnproeven in de Fingerlakes met John, zn vrouw en een vriend die een wijngaard in Oregon heeft.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

De verandering Nog meer verandering

3 reacties Add your own

  • 1. roots2wings (Elke)  |  juni 3, 2013 om 5:39 am

    Bibi, ik mag dan wel geen kenner zijn, maar toch vind ik dat je een sterke evolutie hebt doorgemaakt met je schilderskunst, en ik hou van je stijl!

    Beantwoorden
    • 2. Bibi  |  juni 3, 2013 om 5:47 am

      Dankje wel Elke, dat is erg fijn om te horen:-)

      Beantwoorden
  • 3. Annemiek  |  juni 9, 2013 om 9:22 am

    Dat ziet er geweldig uit!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



